Tags

, , , , , ,

14-057P.F. Thomése – Het bami-schandaal

Weer een boek over J.Kessels, het lijkt er bijna op dat de auteur, zodra hij vast zit, zijn favoriete hoofdfiguur maar weer eens uit de kast trekt om er een hilarisch boek over te schrijven. Het leest in ieder geval als een trein, vaak een compliment. Bij dit boek heb ik echter mijn twijfel. Waar ik J.Kessels The Novel een hoogtepunt vond, een geweldige pagetwister, heb ik bij het bami-schandaal het idee dat het de verplichte opvolger is. Zoals het altijd onmogelijk is om een boek te schrijven na een bestseller, een album te maken na een wereldhit.

Al snel in het boek zitten we in Shanghai, al is me nog niet echt duidelijk of het een logische stap is. Ik snap dat het voor het verhaal nodig is, maar zoeken in een wereldstad waar je de taal ook nog eens niet spreekt, lijkt mij geen eenvoudige opgave. Dat J. Kessels er is, is niet eens waterdicht gebleken.

Volgt een verhaal waarin alle vooroordelen over chinezen bij elkaar gepropt worden, Nederlandsers die in het buitenland wonen ook nog eens een sneer krijgen en de schrijver zichzelf een vreemde rol aanmeet van volger. De seks is onsmakelijk, vast de bedoeling, maar lijkt bijna bewust ranzig om de verkoopcijfers nog iets op te krikken, geen woordgrap bedoeld overigens.

Aan het eind blijkt er zelfs iets van een plot te zijn, maar wel weer dermate voorspelbaar dat het boek voor mij definitief op de plank komt te staan als mislukking. Dat ik een gesigneerd exemplaar heb, verzacht de pijn iets, maar kan de kwaliteit van het verhaal niet verdoezelen.

Citaat: “Op een wonder hoeven we hier nog niet te rekenen. Het is al een wonder dat ik met Peer en de Schel en die onverwachte kont door Shanghai loop te sjouwen. Dus J. Kessels in deze totaal idiote, volstrekt willekeurige megastad zomaar terugvinden is misschien net een wonder te veel.” (p.127)

Nummer: 14-057
Titel: Het bami-schandaal
Auteur: P.F. Thomese
Taal: Nederlands
Jaar: 2012
# Pagina’s: 272 (12462)
Categorie: Fictie
ISBN: 978-90-204-1345-8

Meer:
Vladiwostock
Schaduwkind
J. Kessels The Novel
Hard Gras 57

