Tags

, , , , , ,

14-056Alain de Botton – Religion for atheists

Ze zat naast me in het vliegtuig naar Barcelona, sprak Spaans, maar bleek uit Australië te komen. Erica was goed gezelschap, reisde graag, had veel van Europa gezien en dankzij Chileens bloed ook van Zuid America. We spraken Spaans en Engels door elkaar, waarom weet ik eigenlijk niet.

Bij de bagageband bleek dat ze geen idee had hoe ze de stad in moest. Ik had een huurauto en moest toch de stad door. Weinig moeite en wel zo gezellig. Ze kon kaart lezen als de beste, ik kende de stad een beetje en reed al in de goede richting. Kwartiertje later stond ik al voor haar hostel. Ze bedankte me voor de lift met het boek dat ze in het vliegtuig uitlas, dat ons gesprek gestart had. Als tip gaf ze me nog mee niet te veel tegelijk te lezen, het kon deprimerend zijn. Ik had mazzel, mijn eigen boeken had ik al snel uit, de stagebezoeken gingen vlot, al moest ik regelmatig ergens even wachten, waardoor ik snel in dit boek kon beginnen.

De Botton is een filosoof, schreef vele boeken over diverse onderwerpen, ooit las ik er eentje. De titel van dit boek is een mooie, zet aan tot denken, een goed startpunt voor een filosofisch boek.

Heel weinig heb ik met religie, zeker niet met georganiseerde religie. Het kan voor sommigen een antwoord zijn, wanneer iets onverklaarbaar lijkt. Maar zodra men bij elkaar komt, wil men voor anderen bepalen hoe ze moeten leven. Overtuigen met geweld. Misbruik maken van allerlei zaken onder de vlag van, kortom er is weinig goeds voortgekomen uit georganiseerde religie. Ik ben zelfs geen atheïst of agnost, dat zou betekenen dat ik het wel weet. Maar dat is niet zo. Misschien is het juist wel daarom dat ik dit boek interessant vind. Omdat het goede punten uit diverse religies haalt, omdat ook religie goede punten heeft. Het voorbeeld van een Agape restaurant vind ik boeiend. Gedwongen samen te zitten met mensen die je niet kent, juist niet bij je familie of vrienden, maar bij willekeurige vreemden. Dat zou voor velen geen slecht idee zijn, even uit je comfort zone.

Ik heb me gehouden aan de opdracht van Erica. Stukjes. Zoals de schrijver ze ook schreef. Met foto’s om het overzichtelijk te houden, licht. Gaandeweg verloor ik mijn interesse. Er kwamen geen prikkelende ideeën meer naar boven. Geen controversiële stukjes. Maar ook niet het deprimerende boek waarvoor ze me waarschuwde. Gewoon een redelijk boek dat je soms aan het denken zette.

Citaat: “To answer our longing for calm, Western consumer society has over the last fifty years refined the concept of sunbathing; Buddhism has taken over a thousand years to perfect the art of meditation.” (p.152)

Nummer: 14-056
Titel: Religion for atheists
Auteur: Alain de Botton
Taal: Engels (UK)
Jaar: 2012
# Pagina’s: 320 (12190)
Categorie: Non-fictie
ISBN: 978-0-141-04631-0

Meer:
De troost van de filosofie
Official site
Guardian
NY Times