Tags

, ,

Nummer  179
Artiest  The Ex (with Tom Cora)
Titel  State of shock
Jaar  1991
Wikipedia  Scrabbling at the lock
Website  Official website
Tekst  Wikia

Anarchopunk, alleen de omschrijving is al mooi. Als er een band is die altijd zijn eigen gang is gegaan, is het wel The Ex. Veel optreden, samenwerken met andere musici, geen concessies aan de commercie, albums maken zoals ze dat zelf wilden, op die manier kun je het lang volhouden. Meer dan een kwart eeuw ondertussen.

Omdat je de band niet snel op de radio zal horen, duurde het even voordat ik ze ontdekte. Maar ik weet nog wel dat ik Scrabbling at the Lock aanschafte, de platenzaak waar ik het kocht is allang ten onder gegaan.

Dit album is een samenwerking met cellist Tom Cora, je hoort hem dus al vrij snel in het nummer. Het klinkt als raggen, soms is het dat ook, maar net als je denkt dat het uit de hand loopt, komt er prachtige zang tussendoor. Of een compleet ander melodietje. Het is geen muziek voor de massa, verwacht het onverwachte, maar geniet van de rasmuzikanten.

Een aantal albums van de band staan in mijn kast, dit nummer was voor mij de drempel. Schitterende muziek, in de originele versie, maar zeker ook live. Echt een band waar Nederland trots op mag zijn.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.