Tags

, ,

Nummer  180
Artiest  Killing Joke
Titel  Love like blood
Jaar  1985
Wikipedia  Love like blood
Website  Official website
Tekst  metro lyrics

Midden jaren tachtig, ik luister veel naar U2 en the Simple Minds, heb door dat de ‘gewone’ hitlijsten niet mijn muziek voortbrengen. Op zoek naar alternatieven, Hilversum 3 was nog heerlijk onderverdeeld, elke omroep zijn eigen profiel, een eigen stempel. Op dinsdag luisterde je dus naar alternatieve muziek van de VARA, de VPRO ging er op woensdag nog eens overheen met obscure artiesten. De andere dagen kon je ’s avonds een keer mazzel hebben, overdag hoefde je niet te luisteren.

Het begin van het nummer is karakteristiek. Bij een intropopquiz is het een weggevertje. Voor mij was het een nieuwe band, een prachtig nummer, meteen op zoek naar de plaat bij de bibliotheek. Veel meer is het niet geworden. Dit nummer bleek al op het vijfde album van Killing Joke te staan, maar het was een eenzaam hoogtepunt. De opvolger Kings and Queens deed het nog redelijk, maar sindsdien kan ik me geen nummer herinneren van de band. Maar beter een geweldig nummer dan een eeuwig voortdurend kabbelend oeuvre.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.

