Tags

, , , , , ,

14-053Peter Winnen – Wielergeluk

Ik zie mijn vader nog staan op Alpe d’Huez, flesje water in de aanslag, terwijl de oud-winnaar naar boven kwam, op flinke afstand van de voorkant van de koers. “Peter, wil je water?”, vroeg hij nog, maar de wielrenner reageerde niet. Zou hij toen in zijn hoofd al stukjes aan het componeren zijn geweest? Ik doe het wel eens, tijdens een lange fietstocht, een stukje rennen, een flinke wandeling. Schrijven is niet het moment dat je daadwerkelijk de toetsen van het toetsenbord aanraakt.

Winnen is een schrijver, omdat hij een mooi stukje kan produceren, omdat hij dingen ziet die anderen missen. Omdat hij als een van de weinigen erin slaagt mooi te verwoorden wat er gebeurt.

Een van mijn favoriete schrijvers, trots dat ik dit boek heb weten te bemachtigen, via FB, wielerboeken voor het goede doel. Gesigneerd nog wel, staat mooi naast de vele andere bundels die ik al las van hem. Mooie stukjes, mooie bundeling, mooi boek dus.

Citaat: “Jaksche is de uitgekotste auteur van de meest massieve maar ook meest ontwapende dopingbiecht aller tijden. Hoe ze van plan waren ‘die Sachen’ tijdens de desastreuze Festina-Tour van 1988 ergens langs de weg te begraven, om het spul in de winter weer tevoorschijn te halen. Het beeld heeft me nooit verlaten. Voor mij blijft Jörg Jaksche de meest succesvolle schatgraver naar wielergeluk.” (p.77)

Nummer: 14-053
Titel: Wielergeluk
Auteur: Peter Winnen
Taal: Nederlands
Jaar: 2010
# Pagina’s: 191 (11121)
Categorie: Wielrennen
ISBN: 978-90-6005-985-2

Meer:
Stoempwerk en andere verhalen
Windbreker en andere verhalen
Het snot voor ogen
Van Santander naar Santander
Valse start