Tags

, , , ,

Nummer  181
Artiest  Harry Muskee
Titel  Brother Booze
Jaar  1991
Wikipedia  Harry Muskee
Website  Cuby Museum Grolloo
Tekst  Just some lyrics

Ruim drie jaar geleden overleed Harry Muskee, ik schreef er toen al over. Nederlands enige Blueszanger. Hoofdletter B inderdaad. Cuby, zo kenden de meesten hem. Ik was net te jong om dat meteen mee te krijgen. Voor mij begon hij met de twee meter sessie van dit nummer. Opgedragen aan een dichter waar ik nog nooit van gehoord had. Riekus Waskowsky, schrijver van de bundel ‘Slechts de namen der grote dichters leven voort’, inspiratie voor dit nummer dus. De dichter haalde de vijfenveertig niet. Ook Muskee werd slechts zeventig.

Echte artiesten zijn kunstenaars, leven anders de rest van ons. Tijdens mijn studietijd zag ik Muskee een aantal keren optreden. Meestal als gast bij Jan Akkerman, die bij mij in de stad woonde. Maar het grootste deel van de avond zat hij achter een glas. Een paar nummers deed hij mee, het publiek in verwondering achterlatend, waarom zong die man niet gewoon de hele avond? Waarom maakte die zanger niet elk jaar een geweldige plaat?

Aan de andere kant kan ik geen Nederlander noemen die zoveel geweldige bluesnummers heeft geschreven als Muskee. Brother Booze was mijn kennismaking, dankzij dit nummer ging ik op zoek naar de prachtige oude platen van Cuby and the Blizzards, zag ik een aantal concerten van de band op een van de comebacks.

Drenthe of Louisiana, het maakt echt niet zo veel uit…

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.