Tags

, ,

Nummer  182
Artiest  Bettie serveert
Titel  Palomine
Jaar  1992
Wikipedia  Palomine
Website  bettieserveert.com
Tekst  Songmeanings

Het blijft een beetje een vreemde band. Een zangeres die geen frontvrouw wil zijn. Platen die goed zijn, maar niet goed worden verkocht. Een reputatie die zelfs aan de andere kant van de Atlantische oceaan wordt gevoeld, maar tegelijkertijd blijft het geknoei in de marge. Maar wel met een originele naam.

Hun debuutalbum was overdonderend. Wat heet, Palomine werd twintig jaar later het onderwerp van Classic Albums. Dat kan geen toeval zijn. Het titelnummer was prachtig. Is het nog steeds.

En toch kan ik de band moeilijk plaatsen. Zo nu en dan een sprankje genie, maar vaak ook een muur van geluid. Live zag ik ze ooit in Enschede en heb ik het eind van het concert niet eens gehaald, dat overkwam me niet vaak. Ook hun covers van de Velvet Underground heb ik blind aangeschaft, maar elke keer dat ik de CD draai zoek ik naar de eigen draai, of juist naar de brille van het origineel. Beide ontbreken.

Maar wat kan Carrol mooi zingen. Wat klinkt Palomine mooi. Veel muziekliefhebbers moeten de band nog ontdekken. Hopelijk ontdekt de band zelf ook dat ze eigenlijk heel goed zijn in mooie popliedjes en laten ze het raggen over aan andere bands die daar veel beter in zijn.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.