Tags

, , , , , ,

Goal, April 2011

belchineesHet mailtje kwam afgelopen winter. Via de site van het derde hadden ze me weten op te sporen. “Of ik een keer kon praten?”. Aangezien praten altijd kan, zat ik na een stagebezoek ineens bij een Chinees restaurant ergens in Twente te praten met twee heren die slecht Engels spraken. “Dus zo ziet een belchinees er uit”, dacht ik nog, maar ik sprak het natuurlijk niet uit.

De situatie was simpel. Gokken op grote wedstrijden was te lastig, maar heel Azië moet en zal gokken. Sinds de introductie van voetbal.nl en de snelle verwerking van de uitslagen, zijn ook de wedstrijden op zondagochtend belangrijk voor de gokmafia. En ze hadden gezien dat wij thuis makkelijk hadden gewonnen van Hoeve vooruit, 11-1 zelfs, dit was een matchup met mogelijkheden.

Ze legden me het plan uit. In Hongkong en andere Chinese steden zou de uitwedstrijd opvallend onopvallend (of was het andersom) tussen prominentere wedstrijden staan. Het zou een zekerheidje zijn voor verwoede gokkers. Dus op een zondag 100 yuan zetten op Barcelona, Arsenal, Dortmund en GFC3. De combinatie kan ze flink wat opleveren. Maar terwijl de spelers van die eerste drie clubs bijna onbenaderbaar zijn geworden en daarnaast zo goed verdienen dat omkoping niet werkt, was GFC3 toch wat simpeler te beïnvloeden.

En ik moest er dan voor zorgen dat de wedstrijd tot de rust minstens gelijk zou blijven. Bij een russtand van 0-0 zou er een behoorlijke winst gemaakt worden en een heel klein deel van die winst zou richting elftalkas gaan. Nog steeds een substantieel bedrag, ons weekendje weg kan in luxe gevierd worden, erg leuk na het mislukte weekendje vorig seizoen. Na rust mochten we onze gang gaan, dus de drie punten zouden niet in gevaar komen.

Ik krijg een paar dagen bedenktijd. Een erg verleidelijk aanbod. Wie doe ik er kwaad mee? Een paar kansen missen, een keer hinderlijk buitenspel lopen, eventueel een penalty missen, geen rare dingen in een slechte wedstrijd. En daar speel ik er per seizoen meerdere van, dus het zou niemand opvallen. Jan zal staan te zeuren en Theo schreeuwt een keer wat van achteruit, maar dit bedrag van vier cijfers in de elftalkas kan ik toch eigenlijk niet laten lopen.

Op de website die ik had gekregen zag ik dat er op eerdere wedstrijden van ons al flink gewed was. De overwinning tegen Witkampers 6 had vele Chinezen een mooie zondagavond opgeleverd en ik zag zelfs beelden van de wedstrijd tegen Bentelo 3, overduidelijk gemaakt met een mobiele telefoon, maar toch. Ik had niemand gezien die ochtend.

Na het volgende telefoontje ging ik overstag. Ik vond op mijn werk een envelopje in mijn postvakje met een voorschot als dank en twee weken later moest ik dat waarmaken. In de tussentijd vond ik meerdere websites waarop Hoeve Vooruit 3 tegen GFC3 vermeld stond. Er waren meer teams in de buurt benaderd zag ik, een niet nader te noemen Almelose club stond er met alle elftallen op, ook een aantal zaterdagclubs hadden een belchinees langs de kant gehad zo leek het.

Het voorschotje zette ik volledig op de 0-0 ruststand. 3 tegen 8, geweldige quote. Misschien kon ik het bedrag op deze manier nog wat verhogen. Die zondagochtend was de spanning te voelen. Niet bij mijn medespelers, wel bij mij. Hoeve was minder zwak dan gedacht. En nadat we zelf twee kansen hadden gemist, viel de 1-0 aan de andere kant. Ik keek rondom het veld maar zag slechts twee oude mannetjes die overduidelijk uit de Hoeve zelf kwamen. Die zouden toch niet ook in het complot zitten? Eentje was wel aan het bellen.

We wonnen die ochtend, als verwacht. Maar voor mij niet gunstig. 2-2 bij rust ipv 0-0. Ik zat te wachten op een telefoontje dat niet kwam. Wel stonden er diverse gemiste oproepen in het toestel, onbekende nummers of nummers met nummeronderdrukking. Sindsdien kijk ik elke wedstrijd. Ik overweeg een blessure voor te wenden. Zelfs een Chinese afhaalmaaltijd doet mij al in de stress schieten.

