Tags

, ,

Ook ik ben geen heilig boontje. Ik heb de muziek in mijn auto wel eens erg hard staan. Maar ik erger me steeds vaker aan medeweggebruikers die asociaal gedrag vertonen en daar mee wegkomen. U kent het allemaal. Slingerend rijden omdat je geen hands free hebt. Inhalen waar het echt niet kan. Parkeren waar velen er last van hebben. Tijd voor actie. De rijdende rechter begint daarmee, rapporteert over asociale weggebruikers en bedenkt een alternatieve straf. Een officiële straf zal er wel niet inzitten.

Photobucket - Video and Image Hosting

 

Datum: 9-12-2014

Tijd: 8.15 uur

Plaats: Rand Almelo binnenkomend vanuit Enter

Dader: Donkerblauwe Ford Fiesta (51-XN-LD)

Situatie:
Voluit remmen is overdreven, maar ik moet wel tot stilstand komen, ook al komt hij van links. Hij heeft niets door, volgens mij niet eens dat er een zijweg is, terwijl die weg er al vele jaren ligt. Niemand rijdt van Enter naar Almelo via dit binnendoorweggetje als hij de weg niet kent.

Dus zelfs als hij het niet gezien heeft, dan nog moet hij weten dat er een weg ligt, dat rechts voorrang heeft. Maar goed, het is geen ramp, ik kon nog makkelijk remmen en kan even later achter hem aan de weg op.

Tweehonderd meter verder staat hij stil. Hij moet wel, de auto voor hem staat ook stil. Maar of hij links of rechts afgaat is niet duidelijk. Rechtdoor kan niet, maar richting aangeven is er niet bij.

Hij slaat linksaf en rijdt bijna een jongetje van een jaar of acht van zijn fiets. De jongen kan nog net van de fiets springen, om een aanrijding te voorkomen. Zelfs hier betwijfel ik of hij het gezien heeft. Het fietspad heeft voorrang. Er zit een lagere school hier vlak bij, er fietsen hier elke ochtend tientallen fietsers. Hij zal het wel niet weten. Of niet willen weten.

Hoeveel fouten heeft hij vanochtend al gemaakt? Hoeveel maakt hij er nog? In een tijdspanne van twee minuten, nog geen kwart kilometer maakt hij drie overtredingen. Waarvan er twee fout af hadden kunnen lopen. Waarvan een zelfs een slachtoffer had kunnen opleveren.

Straf: Drie rijlessen lijkt me een softe straf. Maar mocht hij tijdens deze drie lessen weer een fout maken, dan een rijles voor elke fout tijdens die lessen. Het ligt dan aan hemzelf of hij een eeuwig durende cyclus van rijlessen moet volgen of niet..