Tags

, , , , , , , ,

14-040Brendan Boland – Sworn to silence

Twintig kilo. Dat is wat er mee mag aan boord van een vliegtuig. Nu ben ik wel van het gemakkelijke. Ik neem nooit veel mee. Maar met zijn drieën in het vliegtuig betekent dus maximaal zestig kilo. En daar zit dan meestal geen derde deel van ondergetekende bij. Relatief zwaar zijn boeken. Daarvan had ik er dus maar vier van bij me. En dan werd de invulling van de vakantie ook nog eens voornamelijk zwembad en strand. Ik ga mee, zo lang er schaduw is. En dan lees ik. Ik lees graag. Zeker ook op vakantie.

Vier boeken duurde niet al te lang. Via mijn telefoon nog twee boeken digitaal gelezen, maar al na een paar dagen had ik door dat mijn voorraad niet toereikend was. Paniek is een groot woord, maar erg enthousiast werd ik niet van de gedachte. Het boekenrek van de supermarkt en bij de souvenirshop deed weinig voor mijn gemoedstoestand. Als ik daar echt een keus uit zou moeten maken, dan werd ik daar niet vrolijk van. Wat een bagger lezen mensen op vakantie!

Maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Want niet alleen lezen vele vakantiegangers bagger, ze zijn ook nog eens makkelijk met hun boeken. En dus lagen er op een dag een aantal boeken op de trap. Gevonden door de schoonmaakster, gokte ik. Ze lagen er een uur later nog. Voor het nut van het algemeen leek mij. Ik had al een kijkje genomen. Het was niet veel soeps, maar een boek was nog te pruimen, volgens mij. Dus begon ik twee dagen later aan dit verhaal over een jongetje dat misbruikt was door een priester in Ierland. En nadat hij het lef had om zijn verhaal te vertellen, werd het verhaal in de doofpot gestopt. Zoals ondertussen bekend is, gebeurde dat nog veel te vaak. Zo vaak, dat je bijna gaat geloven dat er geen normale gelovigen zijn. Dat iedereen met een functie binnen de RK-kerk of misbruikt(e) of meehielp om het misbruik niet te straffen, niet bekend te laten worden.

Het verhaal van Brendan is schrijnend. Het doet pijn om te lezen hoe het jochie totaal verrast wordt, maar niet weet hoe er mee om te gaan. Dat hij weet dat er meerdere kinderen misbruikt worden. Dat de kerkautoriteiten een procedure starten om achter de waarheid te komen, maar dat die waarheid pas decennia later bekend wordt. Dat de schuldige nog veel meer slachtoffers heeft kunnen maken, jaren lang.

Brendan heeft zijn hele leven geleden dankzij de priester met de losse handjes. Hij besluit een boek te schrijven, de publiciteit te zoeken. Father Smyth heeft meer dan 130 kinderen misbruikt, concludeert men. Dat hadden er veel minder kunnen zijn als de kerk gewoon naar Brendan had geluisterd. Had gedaan wat ze hadden moeten doen in de jaren zeventig.

Ondanks het aangrijpende verhaal, dat ik binnen twee dagen uit had, is het boek niet bijzonder. Te veel omslachtige verhalen, niet relevant voor de rode lijn. Te veel matige hoofdstukken, het grijpt me niet echt. Misschien ook maar goed. Het zou te veel zijn geweest. Voor mij was dit boek wel een bewijs dat het ‘echt gebeurd’ genre niet mijn favoriete was en ook niet wordt. De auteur is geen natuurtalent en is door de gebeurtenissen ook niet ineen getalenteerd geworden. Een ghostwriter kan dat probleem verhelpen, maar heeft weer niet meegemaakt wat de reden voor het boek is. Die is dus eigenlijk de eerste lezer en schrijft dus het verhaal zoals hij/zij dat zou willen lezen, maakt er dus een ander verhaal van dan wat het was. Of dramatiseert het omdat dat de verkoopcijfers te goede komt. Beide redenen staan me tegen.

Maar goed, in dit geval was het de keuze uit dit of nog erger, dus ik ben blij dat ik dit boek heb gelezen.

Citaat: “This really played with my head then, and still does. I had failed to stop Smyth. I had the chance to stop him but didn’t, and so he carried on abusing. It was a simple equation: if I had stopped him in April 1975, no one would have been abused after that date.” (p.166/167)

Nummer: 14-040
Titel: Sworn to silence
Auteur: Brendan Boland
Taal: Engels (IRL)
Jaar: 2014
# Pagina’s: 296 (8274)
Categorie: Autobiografie
ISBN: 978-0-09-195746-9

Meer:
Irish Times
BBC
Goodreads
Seksueel misbruik binnen de RK Kerk