Tags

, ,

Nummer  186
Artiest  Prodigy
Titel  Firestarter
Jaar  1996
Wikipedia  Firestarter
Website  Prodigy
Tekst  Rock Genius

De jaren negentig waren mijn Britse jaren. En dus ook van de muziek uit Groot-Brittannië. En de opkomst van de house muziek eind jaren tachtig had ik genegeerd, Dance was weer iets anders. Ook niet mijn muziek, maar er gebeurde wel wat. The Prodigy gaf de muziek een andere stijl. Er zat Punk in. Rock. Protest. Allemaal elementen uit de Britse muziekgeschiedenis. Nog was ik niet overtuigd, maar ik moest het op zijn minst een kans geven.

Ik weet nog precies hoe het muziekwinkeltje in Mao (Menorca) er uit zag waar ik een aantal cassettebandjes kocht. The Fat of the Land was nog maar net uit, de single ging er aan vooraf. En zo kwam het dat ik zomer 1997 geregeld luisterde naar een band die niet bij mijn favorieten hoorde, die niet een soort muziek maakte die bij mij paste en die  ver van mij af stond. En toch luisterde ik. De controversie rondom Smack my Bitch up later dat jaar deed mij glimlachen. Britten konden naast vernieuwend geweldig conservatief zijn. Simpel te provoceren. En daar speelde de band handig op in. De titel alleen al zou genoeg zijn, een controversiële videoclip bleek de overtreffende trap.

Het zal nooit mijn favoriete muziek worden, maar er zit toch ook wel weer een verhaal aan vast, een persoonlijke herinnering, een tijdsbeeld. Alleen daarom al verdient dit nummer een plaats in mijn lijst. Al is het stiekem ook wel een erg leuk nummer.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.