Tags

, , , ,

14-035Bill Bryson – At home

Maanden deed ik er over. Tussendoor las ik meerdere andere boeken. Dat is geen goed teken. Maar dat kon ook komen omdat dit niet de Bryson is die ik het liefst lees. De reisschrijver. De cynicus die anderen zo geweldig observeert. Maar ook dit boek van Bryson is zeker de moeite waard.

Na zijn vele reisboeken koos Bryson vaak een thema en ging dan aan het spitten. En dat kan hij als de beste. Oude archieven, vergeten bronnen, niets is veilig voor hem, hij vindt wat hij zoekt. In dit boek kiest hij dus voor het huis als uitgangspunt. Daardoor kan hij de hele geschiedenis terugbrengen tot een overzichtelijk geheel. Zoals hij eerst al deed met ‘a short history of nearly everything, maar dan beperkter. Beperkt bij Bryson betekent nog altijd 32 pagina’s bronnen achterin, ik schat zo’n 500 verschillende. En dus 700 bladzijden boek.

En dat is precies de reden dat ik zo nu en dan het boek na een hoofdstuk even opzij heb gelegd, een ander boek las en weer terugkeerde bij dit boek. Want ook al is het achter elkaar gelezen een beetje overdadig, overweldigend, er zit geen oninteressant hoofdstuk tussen. En dat is best een prestatie. 30 pagina’s The Hall, 34 over The Fusebox, 34 The Passage en 39 over The Dressing Room. Had me vooraf verteld dat ik het allemaal boeiend zou vinden, ik zou je hebben uitgelachen. Toch weet Bryson keer op keer interessante anekdotes te vinden, de geschiedenis te herschrijven, leuke details in te brengen en de lezer zodoende geboeid te houden.

Ik heb nog ‘Shakespeare’ klaar staan ter lezing, maar hoop eigenlijk dat hij weer eens een tijdje op reis gaat. Ik weet zeker dat er genoeg plekken op de wereld zijn waar Bryson nog veel boeiender over kan schrijven.

Citaat: “Even what we can know, from archaeology, is often hard to fathom. For one thing, the newcomers declined to live in Roman houses, even though the Roman houses were soundly built, superior to anything thet had had at home, and there for the taking. Instead they erected far more basis structures, often right alongside abandoned Roman villas. They didn’t use the Roman towns either. For three hundred years, London stood almost empty.” (p.81)

Nummer: 14-035
Titel: At home
Auteur: Bill Bryson
Taal: Engels
Jaar: 2010
# Pagina’s: 700 (6619)
Categorie: Non fictie
ISBN: 978-0-552-77735-3

Meer:
The life and times of the Thunderbold Kid
Notes from a big country
A short history of nearly everything
African diary
A walk in the woods
Made in America
Down under
Notes from a small island
The lost continent