Tags

, , , ,

Nummer  187
Artiest  Döf
Titel  Codo
Jaar  1983
Wikipedia  Deutsch Österreichisches Feingefühl
Website  Ich will Spass
Tekst  Golyr

Al meer dan twintig jaar geleden schreef ik een column over deze band, deze elpee. Dit nummer was een hit in 1983. Ik huurde de elpee, zoals dat ging in die tijd. Ik kopieerde het op een bandje en we luisterden er naar in de auto op weg naar een uitwedstrijd. Degene die na mij de elpee huurde bij de bieb was onze rechtshalf. Daarna de rechtsbuiten. Omdat het uitleensysteem zo heerlijk primitief was (kaartje met gebruikersnummer), konden we nog jaren zien dat niemand na ons de plaat meer had meegenomen. Tot hij in de afgeschrevenbak terecht kwam en ik ‘m voor een gulden mocht meenemen.

De Duits-Oostenrijkse samenwerking ging precies een plaat goed. Geweldige humor in een bijna onverstaanbaar dialect. Maar wel met een ontzettend aanstekelijk refrein. Ik weet zeker dat iedereen tussen de 35 en 50 op dit moment de tekst (“Ich düse, düse im Sausseschritt”) zo meezingt, op zijn minst neuriën kan.

Rondzoekend op internet kom ik wat pareltjes tegen. Een parodie door Otto. De opvolger Taxi met foute video. Arafat, een ander nummer (denn keiner nur einer hat, so sinnlichter lippen wie der Yasser Arafat) van het album. Een Engelse versie van Codo en nieuw voor mij de B-kant van de single.  5.39m er over doen om te vertellen dat er niets op de b-kant staat, dat je de plaat moet omdraaien. Je moet er voor in de stemming zijn, het is flauw, maar ik vind het onweerstaanbaar.

Zelfs een special van bijna een uur uit 1984 is bewaard gebleven, gedigitaliseerd en gedeeld met de wereld.

Er kwam nog een tweede album, maar niemand die het nog interesseerde, de glorietijd van de heren Tauchen en Prokopetz was kort maar hevig.

Een vraagje blijft hangen: Zouden de heren van Jiskefet de sketches ‘In der Tierhandlung‘ ooit gezien of gehoord hebben?

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.