Tags

, , , ,

14-032Bert Wagendorp – Ventoux

Als er iemand is die je een bestseller gunt, dan is het journalist Wagendorp. Sympathieke man, voelt zich nooit te groot, ook al is hij uitgegroeid tot een van de opinieleiders dankzij zijn sterke column in de Volkskrant. Ooit wielerjournalist met liefde voor het vak, maar ook met relativeringsvermogen, heeft hij zijn oude liefde er toch weer bijgehaald toen hij een roman ging schrijven. Al ging het geloof ik iets anders, er zou een film komen en het script werd uiteindelijk een roman. En sinds die roman het geweldig doet, ook weer de omgekeerde weg: van roman naar script. Dus volgend jaar kunnen we in de bioscoop de verfilming van dit prachtige boek zien.

Mijn kijk was dus subjectief, dat blijkt wel uit de eerste alinea, maar ik vond het inderdaad een geweldig verhaal. Pageturner, noemt Sacha de Boer het op de achterkant. Nu is mij niet bekend dat Sacha ook recensent was, maar kniesoor die daar op let.

Vijf vrienden van de school uit Zutphen, dertig jaar na het drama. Ooit waren ze alle vijf verliefd op dat ene meisje, dat meisje dat bij hen hoorde, maar niemand durfde te bekennen dat het zo was. Gezamenlijk gingen ze naar de Ventoux. Zoals je dat doet, wanneer je jong en overmoedig bent. Maar toen ging het mis. Peter overleed in de afdaling. Dertig jaar later komen een aantal vrienden elkaar weer tegen. Ze gaan terug. Ze nodigen de anderen uit. Zelfs Laura, dat prachtige meisje is er bij. Niemand had haar meer gezien na die ene dag. Niemand wist waar ze was gebleven, maar via social media is iedereen terug te vinden.

En dan is er dat onvermijdelijke moment dat ze allemaal, dertig jaar later, op zoek gaan naar het verhaal van toen. Wat ging er mis? Waarom verongelukte Peter? Hadden ze het kunnen voorkomen? En wie had nou wat gedaan met Laura?

Wagendorp schetst een prachtig beeld van Zutphen eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Hij zet Nederland dertig jaar later ook mooi neer. En hij switcht heen en weer tussen toen en nu waardoor het verhaal vaart blijft houden, het is erg lastig het boek neer te leggen en een later moment verder te lezen. Dat is een geweldige prestatie.

Is er dan helemaal niets op dit boek aan te merken? Misschien het kleine puntje dat ik iets meer had verwacht. Ik schat Wagendorp erg hoog in, had daarom in zijn roman meer diepgang gehoopt. De vijf mannen zijn neergezet, de types zijn bekend halverwege en dat is het. Daardoor zat ik na het boek met het idee dat ik iets gemist had. Had ik toch te snel gelezen? Ik geloof het niet. Misschien over een jaar of wat het boek nog maar eens lezen…

De vragen die me bijblijven zijn triviaal. Hoeveel Bert zit er in Bart? Is de naam Hoffman toeval of een eerbetoon aan de beste Grolse wielrenner ooit, het geboortedorp van Wagendorp? Hoe veel blijft er van het boek over in de film?

Citaat: “Schuld, het ging allemaal over schuld, over dood door schuld. Dertig jaar lang. Het was de oorzaak geweest van onze verwijdering, we waren elkaar uit de weg gegaan om niet over schuld te hoeven praten. We waren nog geen twintig en de gedachte dat we verantwoordelijk waren voor Peters dood, dat iemand van ons verantwoordelijk was voor Peters dood, was veel te zwaar.” (p.246)

Nummer: 14-032
Titel: Ventoux
Auteur: Bert Wagendorp
Taal: Nederlands
Jaar: 2013
# Pagina’s: 288 (5538)
Categorie: Fictie
ISBN: 978-90-254-4307-8

Meer:
De dubbele schaar
De proloog

Meer Wagendorp:
Wikipedia
Volkskrant
Scholieren