Tags

, , , ,

Nummer  188
Artiest  Coldplay
Titel  Clocks
Jaar  2002
Wikipedia  Clocks
Website  Coldplay
Tekst  Vagalume

Ik begin maar even met de vervelende mededeling dat ik Coldplay overschat vind. Leuk bandje, maar niet de wereldsterren die ze door velen gemaakt worden. Ik heb ze een keer live gezien, maar kon niet het enthousiasme opbrengen dat velen die voor mij stonden wel voelden. Ze speelden goede nummers, de omlijsting was spectaculair, maar het raakte me niet, ook al had ik me best verheugd op het optreden.

Neemt niet weg dat Coldplay vele mooie nummers heeft gemaakt, dat de muziek leuk is om naar te luisteren, dat ik ze liever op de radio hoor dan vele doorgeproduceerde herrie. Ik heb Clocks gekozen voor deze lijst, de extreem herkenbare pianoklanken maken het een beetje het nummer waar de meeste mensen het eerst aan denken als ze het over de band hebben. In mijn geval is dat overigens de gemixte versie van de CD Rhytms del Mundo, waar het ineens een Cubaans nummer is met de originele zang. Op vele reizen een favoriete CD in de huurauto. Ook een teken van een goed nummer trouwens; er zijn meerdere compleet verschillende versies van mogelijk en het nummer staat nog steeds. Eindig ik toch met een groot compliment voor de band die ik eigenlijk niet zo bijzonder vond.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.