Tags

, , ,

Nummer  189
Artiest  Ana Gabriel
Titel  Y aqui estoy
Jaar  1991
Wikipedia  Mi México
Website  Pagina Oficial
Tekst  Musica.com

Perceptie is belangrijk bij muziek. Had ik dit nummer in 1989 gehoord, of in 1994, dan was het nooit in deze lijst terecht gekomen. Maar toen ik in 1992 arriveerde in de Dominicaanse Republiek werd ik overdonderd door merengue. Waar je ook kwam, ongeacht het tijdstip, overal was er merengue. Een enkele keer wat salsa of bachata, maar vooral merengue.

De uitzondering was een Mexicaanse zangeres met een indrukwekkende stem. En dus luisterde ik toen graag naar Ana Gabriel. Ik kocht de cassettebandjes van de handelaar die bij het hotel langs kwam en zelfs een paar CD’s toen ik een jaar later weer in Nederland was. Het eerste bandje was Mi México en daar komt ook dit nummer vandaan. Achteraf ook de beste van Ana Gabriel.

Terugkijkend luister ik gewoon naar smartlappen, ook in Mexico populair. De rest van centraal Amerika en het Caribisch gebied deed mee. De teksten zijn gewoon de standaard ‘waar ben je toch?’ teksten. “Hier ben ik, wachtend op jou, ik kan niet begrijpen..” enzovoort.

Kitsch. Ultieme kitsch. En toch ook wel weer mooi. De CD’s draai ik nooit meer, ook de bandjes staan stof te vergaren in de kast. Maar toch, stiekem blijf ik dit wel een mooi nummer vinden.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify.