Tags

, , , , , , ,

14-025Ed McBain – De man die niet besluiten kon

Volgens mij een van de eerste boeken van McBain over ‘bureau 87’. Ik lees graag een boekje van hem tussendoor, je hoeft er niet bij na te denken, de structuur is bijna altijd vergelijkbaar, de karakters zijn heerlijk eendimensionaal, er zijn eigenlijk maar drie soorten mensen in het New York van McBain. Je hebt de boef. Moordenaar, dief, verkrachter, hoe dan ook, hij is fout. Dan heb je de agenten. De agenten hebben hun eigenaardigheden, maar zijn per definitie goed. Ze hebben het zwaar, de bevolking weet niet hoe veel ze daadwerkelijk doen, maar ze maken hun overuren uit liefde voor het vak. Tenslotte is er de onschuldige bevolking, jan met de pet, de hardwerkende belastingbetaler. De taak van de politie is het om deze burgers te beschermen tegen de boeven.

Het lastige is dat dit boek werd vertaald. Liefst lees ik het origineel. Dit boek laat al snel zien waarom. Al op bladzijde acht is de hoofdpersoon helemaal naar de ‘bovenstad’ gegaan. Die term gebruik ik nooit in het Nederlands. Ik heb zelfs geen idee wat een bovenstad is, tot ik het in mijn hoofd terugvertaal en concludeer dat er ‘uptown’ heeft gestaan. Later in het boek is het een graad of twintig. Ze hebben het koud. Weer moet ik even schakelen. Als er sneeuw valt en de hoofdpersonen hebben het koud, dan is het tussen de twintig en dertig graden Fahrenheit. Dat komt overeen met 1 tot 6 graden onder nul Celsius. Dat klinkt al een stuk logischer voor ons.

Het stoort me, ik heb minder plezier aan het lezen en dat is jammer, want lezen is leuk…

Het verhaal was overigens best redelijk.

Citaat: “Nou lieverd, de pastoor zat met zijn mond vol tanden. Hij kon zien dat ze erg opgewonden was en dat ze beslist niet zou luisteren naar een verhaaltje over hoe erg een moord wel is. Ze was niet gekomen om de pastoor toestemming te vragen, begrijp je, maar om bij voorbaat vergeven te worden. Ze wilde de zegen krijgen vóor de moord en de zelfmoord.” (p.98)

Nummer: 14-025
Titel: De man die niet besluiten kon (orig.: He who hesitates)
Auteur: Ed McBain
Taal: Nederlands (Orig.: Engels)
Jaar: 1966
# Pagina’s: 176 (4037)
Categorie: Thriller
ISBN: nvt

Meer McBain’s op gerbie.nl:
De pop
Killer’s wedge
Cop Hater
Jack and the beanstalk
Calypso
Jigsaw
Eighty million eyes
Hail to the chief
Guns
Lightning
Kiss
Vergiftigde liefde

Meer McBain:
Ed McBain dot com
Wikipedia
Only detect
Fun trivia