Tags

, , , , , , , , ,

14-024Jan Dijkgraaf – Mandela in zijn eigen woorden

Zijn columns (99 woorden) lees ik regelmatig. Regelmatig ben ik het niet met hem eens. Maar dat wil niet zeggen dat hij genegeerd moet worden, om een goed oordeel te kunnen vellen, moet je ook tegenstanders aan het woord laten.

Toen ik dit boek kreeg, verbaasde ik me er over dat hij het had geschreven. Het geeft dus aan hoe duidelijk Mandela boven alle partijen staat. Voor- en tegenstanders zijn unaniem in de bewondering voor de gevangene die politicus werd. De laatste jaren van zijn leven werd hij als een soort heilige gezien. Vergeten we niet dat ook Mandela geweld niet schuwde, dat hij daadwerkelijk terrorist was, dat Amnesty International hem niet wilde adopteren?

Desalniettemin zijn we het er over eens dat hij het als eerste democratisch gekozen president van het vereende Zuid Afrika goed heeft gedaan, de jaren er na als internationaal bemiddelaar zeker ook. Hij is een wijs man, dus komen er dit soort boekjes op de markt. Ik ben er van overtuigd dat het klaar lag, tot het moment dat Nelson voor het laatst geademd heeft.

Het hele boek ruikt naar cashen. Meeliften op de populariteit van de ANC-man. Snel wat inkomsten genereren zodat de schrijver zijn energie kan steken in dingen die hij echt leuk vind. Worstel je je een paar middagen door de knipselmap heen, lees wat van zijn eigen hand, selecteer genoeg uitspraken, flink wat ruimte tussen de citaten en je hebt je boek vol. Voila.

De indeling in verschillende categorieën komt gekunsteld over. Een heleboel uitspraken had net zo goed elders in het boek kunnen staan. Al moet ik toegeven dat ik eigenlijk geen betere indeling zou kunnen verzinnen, behalve dan chronologisch, wat de meest logische selectiemethode lijkt.

Neemt niet weg dat het best leuk is om wat gedachten van Mandela te lezen, uitspraken te zien, zijn visie te filteren. Dus geen papierverspilling, maar ook geen hoogtepunt in mijn boekenkast.

Citaat: “Sommige ANC-leden waren teleurgesteld dat wij geen tweederde meerderheid hadden behaald, maar ikzelf niet. Ik was in feite opgelucht: als wij twee derde van de stemmen hadden gekregen en een grondwet hadden kunnen opstellen zonder input van de anderen nodig te hebben, dan hadden de mensen kunnen beweren dat het een ANC-grondwet was en geen Zuid-Afrikaanse grondwet. Ik wilde een regering van echte nationale eenheid.” (p.124)

Nummer: 14-024
Titel: Mandela in zijn eigen woorden
Auteur: Jan Dijkgraaf
Taal: Nederlands
Jaar: 2013
# Pagina’s: 167 (3861)
Categorie: Non-fictie
ISBN: 978-90-453-1549-2

Meer Mandela op gerbie.nl:
In de voetsporen
Mandela wint de wereldcup
I am prepared to die

Meer Dijkgraaf:
99 woorden
Wikipedia
Hufter van de maand
LinkedIn
Twitter