Tags

, , , , , ,

14-022Maarten van Rossem – Wie zijn wij?

Graag kijk ik naar van Rossem op televisie. Hij heeft altijd verstandige opmerkingen, een onderkoeld gevoel voor humor en een geweldig relativeringsvermogen. Daarnaast is hij scherp en toont hij zijn intelligentie. Zijn oudejaarsconferences zijn meestal vrij snel uitverkocht, maar mocht hij in een theater in de buurt komen, dan ging ik hem graag bekijken. Zijn glossy vond ik ook de moeite waard, de keren dat ik ‘m doornam.

Toch is dit pas het eerste boek van hem dat ik las. En met 64 bladzijden kun je het nauwelijks een boek noemen, meer een flink opstel. Wel een mooie filosofische opgave, overduidelijk refererend aan de commissie waarin, toen nog Prinses, Maxima concludeerde dat DE Nederlander niet bestaat. Voor vele Nederlanders bleek dat een schok, zelfs een belediging. Volgens mij was het een open deurtje, maar goed, ik blijk wel vaker niet te begrijpen waar de massa het over heeft.

Van Rossem legt het alsnog even kort uit, het belang van identiteit, nationalisme en de geschiedenis die daar aan vooraf ging. Misschien ook wel leuk voor een aantal populisten om eens te lezen. En daar zit meteen probleem 1: Van Rossem’s profiel zorgt er voor dat juist degenen die dit boekje zouden moeten lezen, het niet doen. Probleem 2, maar dat is meer mijn probleem. Het is wel erg beknopt allemaal. De alinea’s zouden hoofdstukken moeten zijn, hoofdstukken boeken. Er valt zo veel te vertellen, ik weet zeker dat Van Rossem dat ook in zich heeft, maar dit soort boekjes is daar eigenlijk niet zo geschikt voor.

Citaat: “Voor zover er in de late achttiende en de vroege negentiende eeuw een nationaal besef was, leefde dat alleen in die burgerlijke, stedelijke elite. Als alle Nederlanders in 1848 hadden mogen kiezen tussen de prenationale loyaliteitsgevoelens die zij op dat moment koesterden voor dorp, kleine stad en streek, inclusief streekgewoonten en –dialect, en het moderne Nederland dat in de driekwart eeuw tot stand zou komen, zouden zij ongetwijfeld het eerste hebben gekozen.” (p.43/44)

Nummer: 14-022
Titel: Wie zijn wij?
Auteur: Maarten van Rossem
Taal: Nederlands
Jaar: 2011
# Pagina’s: 64 (3599)
Categorie: Essay
ISBN: 978-90-468-1249-5

Meer:
website
Wikipedia
Geschiedenis.nl
Leestafel