Tags

, , ,

Nummer  194
Artiest  The Jam
Titel  A town called Malice
Jaar  1982
Wikipedia  A town called Malice
Website  The Jamfan
Tekst  metrolyrics

Dat Paul Weller een muzikaal genie is, is geen discussie. Wat wel jammer is, is mijn leeftijd gecombineerd met zijn muziek. Toen The Jam groot werd, was ik te jong. Toen ik echt begon te luisteren naar goede muziek, speelde Weller in The Style Council, geen slechte muziek, maar ook niet opwindend, baanbrekend. Dus pas toen Weller daarna soloplaten ging maken (de top 212 is nog lang…), had ik echt door hoe goed hij was.

Automatisch betekende dat ook een terugkeer naar zijn oudere muziek. Maar ‘My ever changing moods’ was niet goed genoeg voor deze lijst, the Jam was dat zeker wel. Meerdere goede nummers schreven ze. Kort, bondig, zoals dat in de Punktijd gebruikelijk was. Volgens mij is The Jam niet echt punk, maar daar zeker wel door beïnvloed.

Malice was een mooie naam voor Woking, daar waar Weller opgroeide. Velen uit vergelijkbare plaatsjes zullen herkennen wat hij zingt. De melkboer heeft bijvoorbeeld een prominente rol gekregen, iets wat meteen een tijdsbeeld aangeeft, aangezien de melkboer allang uit het straatbeeld is verdwenen.

In ieder geval weet ik dat een van mijn twittervrienden dit nummer met plezier ziet in deze lijst. Al zal zij het nummer natuurlijk iets hoger willen zien. You can’t please ‘em all…

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212