Tags

, , , , , ,

14-016Éric-Emmanuel Schmitt – Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran

Ineens moet/mocht ik mee naar Parijs. Het waarom is niet zo boeiend. Maar omdat ik graag mijn talen bij wil houden, moest ik snel op zoek naar een Frans boek. Ik geloof dat ik op dit moment niet in staat zou zijn Sartre door te worstelen, wat ik voor mijn eindexamen ooit wel deed. En met plezier zelfs. Dus koos ik voor dit dunnetje. Een Duitse uitgave. Geweldig idee, kasten vol staan ze in de betere Duitse boekhandel. Ook in andere talen. Speciaal voor scholieren. De moeilijkste woorden staan in de voetnoot even uitgelegd in het Duits. Op die manier kun je het lezen (in een vreemde taal) aantrekkelijk maken voor scholieren. Gebeurt volgens mij niet genoeg.

Hoe dan ook, in de bus op weg naar Parijs begon ik, tijdens de week had ik niet zo veel tijd, in de bus naar huis had ik ‘m al snel uit. Het zou als kinderboek omschreven kunnen worden, maar net zo goed geschikt voor volwassenen. Het verhaal gaat over de elfjarige (joodse) Momo. Hij woont alleen met zijn vader, komt geregeld in de buurtwinkel van Monsieur Ibrahim. Het straatschoffie steelt regelmatig iets, denkt dat de oude eigenaar het niet door heeft.

Op een dag wordt hij aangesproken door Monsieur Ibrahim. Deze blijkt veel meer van hem te weten dan hij doorheeft, inclusief zijn diefstallen. Er ontstaat een verstandhouding tussen de twee, die groeit naar vriendschap. Als de vader van Momo er op een dag niet meer is, wordt Ibrahim een vervanger.

De oude winkeluitbater voelt zijn einde naderen en neemt zijn jonge protégé mee op een lange reis naar zijn thuisland. Een mooie roadtrip waar beiden van genieten. En in Turkije laat hij de jonge Momo zien hoe het leven daar is. Maar wat de jonge Momo niet heeft zien aankomen, is dat de oude Ibrahim naar huis is gegaan om te sterven. En hoe moet het dan verder..

Schmitt (Duitse naam, Fransman) heeft een prachtig boek geschreven. De vriendschap tussen het jonge ongeleide projectiel Momo en de wijze oude Ibrahim is een prachtige aanleiding om het leven in een van de mindere wijken van Parijs te beschrijven. Levenslessen alom in dit boek, zonder dat er gelijk een moralistisch sopje overheen gegoten wordt.

Schitterend verhaal.

Citaat: “Avec Monsieur Ibrahim, je me rendains compte que les juifs, les musulmans et meme les chrétiens, ils avaient eu plein de grands hommes en commun avant de se taper sur la gueule. Ca ne me degradant pas, mais ca me faisait du bien.” (p.43)

Nummer: 14-016
Titel: Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran
Auteur: Éric-Emmanuel Schmitt
Taal: Frans
Jaar: 2001
# Pagina’s: 100 (2711)
Categorie: Kinderboek
ISBN: 978-3-15-009118-0

Meer:
Oscar and the lady in pink
imdb (Verfilmd)
Wikipedia
Boekverslag (Scholieren.com)