Tags

, , , , , , ,

14-011Half 3 tijd voor voetbal! Deel 4

Namen? Rugnummers moet ik hebben. Beroemd citaat. Sluit aan bij de trend om feiten te gebruiken om beweringen te staven. In dit geval het openingsverhaal. Was het Nederlands elftal te hard in de WK finale 2010, zoals velen dachten. De uitkomst is verrassend. Niet alleen toen, maar ook in 74 en 78 blijkt dat Oranje de toon zette. De eerste twee overtredingen in Buenos Aires kwamen om naam van Poortvliet en Krol. Maar zelfs het mooi voetballende team van 74 maakte in 6 van de 7 wedstrijden meer overtredingen dan de tegenstander. Ook de schoppende Brazilianen en de Duitsers in de finale moesten het afleggen tegen ons. Goed. Weten we dat ook weer. Zullen we niet meer klagen over de tegenstanders?

Prachtige reconstructie over de gemiste penalty van Baresi in 1994. Niemand had hem verwacht, maar hij speelde de finale. En hij speelde hem goed. Maar toen moesten de pingels beslissen. Ook een stukje geschiedenis: waarom de goal van Koeman op Wembley zo belangrijk was voor Barcelona.

Interessant is het stuk over Renze de Vries, een man die vergeten lijkt door velen, maar die zeker in Groningen bij de oudere fans nog heel wat emoties oproept, vooral positief, al is de kritische noot nooit ver weg. En hoe Celtic de Europacup won blijft een mooi verhaal.

Veel geschiedenis deze keer. Mooie uitgave zeker.

Citaat: “Ernie Wilson, een van de Celtic-fans: ‘Een week voor de wedstrijd schoot het opeens door mijn hoofd: ik verkoop mijn huis. Dat moest me aan het geld helpen om in Lissabon te komen. Ik slaagde er in, zonder dat mijn vrouw het wist, een overbruggingskredietje los te peuteren bij de bank. Met dat geld kocht ik een ticket naar Lissabon en een kaartje voor de wedstrijd. Nee, het viel niet goed bij mijn vrouw en haar familie. Ons huwelijk ging toch al niet zo lekker, maar we hadden besloten dat we bij elkaar zouden blijven voor de kinderen. Na deze actie zat dat er niet meer in: de scheiding was niet meer te voorkomen. Het was het waard, ik heb er nooit spijt van gehad.’” (p.98)

Nummer: 14-011
Titel: Half drie tijd voor voetbal deel 4
Auteur: Ruud Doevendans e.a.
Taal: Nederlands
Jaar: 2010
# Pagina’s: 104 (1890)
Categorie: Voetbal
ISBN: 978-90-79067-05-3

Meer:
Nummer 3
Nummer 2
Nummer 1
Website