Tags

, , , , , ,

14-012Jeroen van Merwijk – Meneer Van Merwijks laatste woord over kunst & cultuur

Mocht ik ooit een lijstje moeten maken met de meest intelligente mensen van Nederland, dan weet ik zeker dat meneer van Merwijk in de top tien zou staan. Daarnaast is hij ook eens erg gevat, een mooie combinatie voor iemand die regelmatig op een podium klimt. Al is het komende seizoen zijn laatste, te weinig Nederlanders nemen nog de moeite naar het theater te gaan en waarderen niet de goede artiesten die concessieloos in de kleine zaal blijven spelen, artiesten als Hans Dorrestijn, Vincent Bijlo, Kees Torn en helaas dus ook Jeroen van Merwijk.

Gelukkig publiceert de kunstenaar Van Merwijk (dat schijnt zijn toekomst te zijn) ook nog wel eens wat en kunnen we zijn teksten per boek tot ons nemen. Niet geheel toevallig staat het N.E.E. (Nieuw Elitair Elan) op de voorpagina. Ook dit genootschap is ter ziele gegaan, als aspirant-lid vind ik dit natuurlijk erg jammer. Maar ook hier geldt: te weinig animo.

Zijn de teksten van Jeroen van Merwijk dan zo moeilijk te volgen? Volgens mij niet, maar misschien begrijp ik het wel verkeerd. Misschien moeten ze voor een beperkt publiek blijven. Ik zou het jammer vinden, maar ik behoor blijkbaar bij de minderheid.

Een aantal van de teksten uit deze bundeling zijn te vinden op zijn CD’s, als je goed zoekt misschien ook wel elders op het web. Maar vooral zijn ze duidelijk, simpel, maar erg weldoordacht. Grappig, elitair, snobistisch en hoopvol, allemaal van toepassing.

Citaat: “De geniale Spaanse assembleur Pablo Picasso, een groot bewonderaar van Ingres overigens, zei een keer: ‘Je vindt iemand goed, die doe je na, dat lukt niet en dat ben jij.’ En zo is dat.” (p.26)

Nummer: 14-012
Titel: Meneer van Merwijks laatste woord over kunst & cultuur
Auteur: Jeroen van Merwijk
Taal: Nederlands
Jaar: 2011
# Pagina’s: 110 (2000)
Categorie: Columns
ISBN: 978-90-388-9441-6

Meer Merwijk op gerbie.nl:
Over kunst
Er zijn geen pleinen meer
Theater of voetbal?

Van Merwijk elders:
Website
Wikipedia
Zwarte kat
Facebook