Tags

, , ,

Vooraf: ik ben geen Feyenoordfan, zeker ook niet van Newcastle. Als ik mag kiezen stond Van der Wiel rechtsback in Oranje. Ik vind Janmaat ook niet echt sympathiek overkomen.

Toch ben ik van mening dat Janmaat in Praag gewoon pech had. Geen blunder, geen domme beslissing, gewoon pech.

Ga maar na: als de bal een centimeter of vijftig meer naar rechts is, geef je gewoon een corner weg en denkt niemand drie seconden later nog dat Janmaat een fout maakt. Komt de bal een centimeter of veertig meer naar binnen dan heeft Cilessen de bal gewoon klem. De blunder van de critici bestond dus uit het feit dat de bal met een omtrek van zeventig centimeter precies in de negentig centimeter terecht kwam waar het fout ging. Probeer het maar eens, knappe prestatie.

Dan heb je nog de categorie ‘wat als’. Wat als hij de bal dom wegschiet en de bal bij een tegenstander was gekomen? Dan hadden alle critici hem aangevallen op het feit dat hij niet rustig bleef. Wat als de bal tot corner werd verwerkt en daar uit gescoord werd? Dan was Janmaat de gebeten hond geweest, net als nu. Wat als de bal een net iets andere hoek tegen de paal krijgt? Dan stuitert de bal precies bij Cilessen in de handen en lachen we achteraf om het voorval.

Tijdens de wedstrijd kopte Janmaat al twee keer eerder een bal terug op zijn keeper. Dat ging goed, waarom zou hij dat in blessuretijd niet mogen? Sterker nog, ik ben blij met een verdediger die dingen voetballend probeert op te lossen. Dat siert de back. Vaak is het een nadeel wanneer je de bal dom weg rost. Dus moeten we ook accepteren dat het een keer mis kan gaan. Zelfs als dat een punt kost.