Tags

, , , , , , ,

14-007Hard Gras 92 – Philips’ list

Ik begin met een ergernis. Heb ik niet vaak bij Hard Gras, maar deze keer is het raak. De heer Akyol, door velen gezien als groot literatuurtalent, mag een stukje schrijven in Istanbul over Ryan Babel. Hiervoor moet hij via diens agent, Winston Haatrecht. Akyol vind de Surinaamse ex-Ajacied blijkbaar niet aardig. Dat kan. Ik kan me voorstellen dat een agent niet aardig gevonden wordt. Maar dan beschuldigt hij Haatrecht van een matige voetbalcarrière en een zelfgemaakte Wikipedia-pagina. En daar begint mijn ergernis. Je kunt op Wikipedia namelijk simpel controleren wie de pagina bewerkt. Daarbij vind ik vier wedstrijden in het eerste van Ajax en 12 jaar als prof niet getuigen van ‘weinig verdiensten’. Dan ben je inderdaad geen grootheid, maar wel een redelijke voetballer. De heer Akyol moet nog maar bewijzen dat hij na een enkele bestseller daadwerkelijk een schrijver is, of dat hij een gesubsidieerd journalist aan het worden is, die goedkope meninkjes verkondigt.

Het titelverhaal gaat over Frits Philips die in de oorlog honderden joden redde. Zo wil het verhaal tenminste. De titel is op zijn minst misleidend, de hoofdpersoon in het verhaal van Matty Verkamman is namelijk Sally Hertzberger, een joodse voetballer uit Eindhoven, niet meneer Philips. Die komt pas halverwege het verhaal voor het eerst aan bod. En dan ook nog wordt er beweerd dat het laten overplaatsen van joden van Auschwitz naar de Telefunken-fabriek vooral eigen belang blijkt te zijn. Dat de joden daardoor gered werden was mooi, maar niet het belangrijkste, volgens de schrijver. Sterker nog, er gaan ook stemmen op die Philips verwijten flink winst te hebben gemaakt tijdens de oorlog. Dit kan alleen door mee te werken met de bezetters. Kortom, het titelverhaal is op zijn minst controversieel.

Eigenlijk wel een bijzonder nummer, als je over twee korte verhalen al een halve bladzijde kunt schrijven. Frank Heinen weet uit het wereldwijde archief van vergeten spelers weer een mooi exemplaar op te duikelen. Theo Reitsma, bij mijn weten niet een schrijvend journalist schrijft over de mooiste club van Mexico, Guadelajara. Toevallig een club waar ik ooit op de tribune zat, mooi om te lezen dus.

Mooie uitgave weer.

Citaat: “Van haar vader weet Thil verder helemaal niets. ‘Dat hij hertrouwd is, is nieuw voor me. Ik heb begrepen dat hij in de oorlog in Den Haag woonde. Ik herinner me dat ik mijn grootvader aan de telefoon tegen iemand hoorde zeggen: ‘Ik hoop dat Thil of Baris Barend niet zullen ontmoeten.’ Ook ik heb gehoord dat hij in 1945 bij het bombardement op het Haagse Bezuidenhout is omgekomen, maar ook dat weet ik niet zeker.” (p.89)

Nummer: 14-007
Titel: Hard Gras 92 – Philips’ list
Auteur: Diversen (Özkan Akyol, Matty Verkamman, David Winner, Jaap Visser, Marcel van Roosmalen, Frank Heinen, Mark van den Heuvel, Frank van Kolfschooten, Theo Reitsma, Frank de Ruiter, Theun de Winter, Gerrit de Jager)
Taal: Nederlands
Jaar: 2013
# Pagina’s: 120 (1403)
Categorie: Voetbal
ISBN: 978-90-713-5972-9

Meer:
91 90 89 88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58 57 56 55 54 53 52 51 50 49 48 47 46 45 44 43 42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20