Tags

, , , , ,

14-008Martin Bril – Twee dochters en een reiger

Een van de beste columnisten ooit. Te vroeg overleden, afgelopen jaar zagen we de documentaires voorbijkomen. Vele boeken verschenen na zijn dood, vaak thematisch. Deze bundeling gaat vooral over zijn dochters. De reiger in het verhaal heet Harry en staat vaak op zijn vaste plek. Bril komt er voorbij op weg naar school met zijn dochters.

Nu mijn eigen dochter wat ouder werd, leek me dit wel een geschikt moment om dit boekje uit de kast te trekken. Bril was volgens mij een leuke vader. Geen goede, maar die combinatie is vaak lastig. Niet onmogelijk, maar wel moeilijk. In ieder geval is hij een goede observator, dat bewezen al zijn columns wel. Dus deze stukjes uit het Parool vormen samen een mooi tijdsbeeld van de vader Bril en de dochters in de lagereschoolleeftijd. Ik kan me voorstellen dat zijn dochters toen ze wat ouder werden – en in interviews heeft hij dit wel bevestigd – niet altijd even blij waren dat ze ongewild weer onderwerp van een column waren. Nu hun vader er niet meer is, denk ik dat ze met terugwerkende kracht alsnog trots zijn op deze verhaaltjes. Wie heeft er anders zo’n mooi boek over de eigen jeugd in de kast staan?

Citaat: “ ‘Pap,’ hoorde ik achterop, ‘wie heeft het alfabet uitgevonden?’ Dat was en vraag die er wezen mocht. Het alfabet is iets wat mijn dochter dezer dagen erg bezighoudt. Zij leert namelijk lezen en schrijven, een wonder waar zij maar geen genoeg van krijgt. Als je ziet hoe snel het gaat, begrijp je ook pas hoe wonderlijk het eigenlijk wel niet is.” (p.27)

Nummer: 14-008
Titel: Twee dochters en een reiger
Auteur: Martin Bril
Taal: Nederlands
Jaar: 2004
# Pagina’s: 159 (1562)
Categorie: Columns
ISBN: 90-445-0488-6

Meer Bril op gerbie.nl:
Verzameld werk
Voordewind
De dag van de nieuwe haring

