Tags

, ,

’t Is een foto van een krantengrafiekje. Niet echt heel duidelijk dus. Maar dat klopt ook. Er is volgens mij niemand die precies kan uitleggen hoe het Midden-Oosten in elkaar steekt. De partijen zelf zeker niet, die zijn bevooroordeeld, maar een compleet objectief buitenstaander bestaat niet.

IMG_0438

En zelfs als je die buitenstaander dan al kunt vinden, dan heeft die niet de volledige en duidelijke informatie, laat staan dat die het uit kan leggen aan leken.

Ik doe wel eens een poging. Lees de krant regelmatig. Zo nu en dan een boek. Klik wel eens wat aan op internet. Maar ik heb echt geen idee. En als ik dan bovenstaand plaatje nog eens bekijk en me realiseer dat de rode lijntjes zo maar blauw kunnen worden, of andersom. Dat er nog veel meer partijen zijn die een rol spelen (Rusland, EU, China, multinationals). Dat er geen nuance zit in die lijntjes, alsof iedereen in een land hetzelfde vindt. Dan zou dit schema bij een realistische invulling nog veel gecompliceerder er uit zien.

Een alternatief schema ziet er zo uit. Niet echt simpeler.

De enige zinnige uitspraak die ik dan ook kan doen over het Midden-Oosten is dat we niet moeten verwachten dat de komende eeuw de problemen er opgelost worden. Dat we beter zo weinig mogelijk partij kiezen. Dat ik het waarschijnlijk nooit zal begrijpen.