Tags

, , , ,

Nummer  200
Artiest  Joni Mitchell
Titel  Big yellow taxi
Jaar  1970
Wikipedia  Big yellow taxi
Website  jonimitchell.com
Tekst  Joni Mitchell.com/music

Meteen met een onvergetelijke regel beginnen. ‘They paved paradise, put up a parking lot’ Een regel die veel vertelt. Ze schreef de tekst toen ze de dag na aankomst op Hawaii uit het raam keek. Mitchell is overduidelijk van de hippiegeneratie. Iemand die haar idealen in prachtige teksten weet om te zetten.

Ik kon nog niet eens kruipen toen dit nummer uitkwam. Vijftien jaar later kwam ‘Good friends‘ in de Verrukkelijke Vijftien, van het album Dog Eat Dog. Ik huurde de LP bij de bieb. Het stond op een bandje, maar ik was nog niet overtuigd.

Een coverversie van Big Yellow Taxi kwam uit, ik denk de Counting Crows. Een band die ik maar niet kan leren waarderen. Niet mijn stijl gok ik. Maar het nummer wel. Zoek maar even en zie wie het ook coverde. Big Country, Amy Grant, Percy Faith, Bob Dylan en Nena. En dan nog een rijtje anderen.

Een schitterend nummer, passend bij de tijdgeest, de Woodstock generatie, maar tegelijkertijd tijdloos, eeuwig te coveren, helaas ook eeuwig geldend. ‘They paved paradise, put up a parking lot’.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212