Tags

, , , ,

14-002David Sedaris – Dress your family in corduroy and denim

Vaak is het een nadeel om achter te raken met je boekverslagen. Te veel boeken gelezen in de tussentijd om nog een goed stukje te kunnen schrijven over dat ene boek, dat je een paar maanden geleden las. Toch heeft het ook een voordeel. Contemplatie. Een boek dat je net uit hebt, is onmogelijk te recenseren. Laat het even bezinken.

Toen ik dus dit boek ter hand nam om dit stukje te produceren was mijn eerste gedachte dat ik helemaal niets meer wist van het boek. Geen flauw idee. Wel dat het korte verhalen waren, het genre van Sedaris, dus dat is logisch. Dat ik heb gelachen. Ook een goed teken. Ik vond het dus geen slecht boek.

Maar bladerend, links zoekend die onderaan het stukje passen, kwam er een hoop naar boven. Een schitterend openingsverhaal over kinderen die opgroeien in een gezin die ‘niet geloven in televisie’. Een stukje waarin Sinterklaas en Zwarte Piet worden uitgelegd aan niet-Nederlanders. Sedaris die uit de kast komt en hoe zijn vader daar mee omgaat. Een reisverhaal op het platteland van Frankrijk, zoekend naar het huis waar ze moeten zijn.

Sedaris kan prachtig korte verhalen schrijven. Tussen de column en de novelle in, een mooie lengte. 22 verhalen in dit boek. Niet allemaal even goed, maar wel allemaal interessant. De ene keer met een duidelijke moraal, de andere keer totaal doelloos.

Dit was het derde boek dat ik van hem las. De laatste die ik nog in de kast had staan. Maar vast niet de laatste die ik zal lezen.

Citaat: “According to Gretchen, the turtles had no memories of their former limbs, but Lisa wasn’t buying it. ‘Oh, come on,’ she said. ‘They must at least have phantom pains. I mean, how can a living creature not mind losing its legs?” (p.151)

Nummer: 14-002
Titel: Dress your family in corduroy and denim
Auteur: David Sedaris
Taal: Engels (US)
Jaar: 2004
# Pagina’s: 259 (640)
Categorie: Fictie
ISBN: 0-349-11670-9

Meer Corduroy and Denim:
NPR
Wikipedia
David Sedaris books
New York Times

Andere boeken van Sedaris op gerbie.nl:
Holidays on ice
Me talk pretty one day

