Tags

, , ,

Nummer  201
Artiest  Tanita Tikaram
Titel  Cathedral song
Jaar  1989
Wikipedia  Cathedral Song
Website  Tanita-Tikaram.com
Tekst  Letras

Eind jaren tachtig was men klaar met de orgeltjes en andere blikken geluiden. MTV startte met Unplugged en in Nederland was er Jan Douwe Kroeske die begon met zijn 2 meter sessies. Als een nummer goed was, kon je er een akoestische versie van spelen. En Kroeske bouwde een archief met pareltjes op.

De in Duitsland geboren zangeres met Aziatisch en Polynesisch bloed had een LP gemaakt, een klein hitje gescoord met ‘Twist in my sobriety‘ toen ze bij de lange presentator mocht langskomen. De beelden van de zangeres die helemaal opging in het liedje, wegdraaiende ogen, maar o zo mooi zingend, staan me een kwart eeuw later nog bij.

Het album Ancient Heart was schitterend. Het daaropvolgende album heb ik ook nog aangeschaft. Zonder te spieken zou ik er nu geen nummer van kunnen noemen. Ze bleek een one-hit-wonder. Maar dan zonder concessies te doen, niet op zoek naar de eeuwige roem, maar gewoon muziek maken die van diep kwam. Muziek die ze zelf mooi vond.

Cathedral song werd vertaald naar het Portugees (volgens mij een vrije vertaling)  door de Braziliaanse Zelia Duncan, in haar land razend populair. Het nummer Cathedral geldt daar ook als een evergreen.

Dit nummer staat voor mij symbool voor de eerste jaren Twee Meter Sessies. Voordat ook Kroeske concessies moest doen, studio’s ging afhuren, moest scoren. Gewoon een lief meisje met een gitaar en een prachtig liedje.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212