Tags

, , , ,

14-001Herman Koch – Zomerhuis met zwembad

Hoe schrijf je een opvolger van een internationale bestseller? Voor die niet eenvoudige taak stond Herman Koch. En dat terwijl ‘Het diner’ niet eens zijn beste boek was. Hoe ga je te werk, waar richt je je op? Je beste boek ooit, het boek dat ‘Red ons Maria Montanelli’ eindelijk aflost of een nieuwe bestseller. Waar de uitgever voor kiest is duidelijk.

Een beetje teleurgesteld was ik dan ook wel toen ik al snel door had dat ‘Zomerhuis met zwembad’ vergelijkbaar met ‘Het diner’ moest worden. De belangrijkste vraag ‘wat zou ik in die situatie doen?’ kan over beide boeken gelegd worden. De vormgeving van het boek gaf het al een beetje weg.

Tegelijkertijd is het jammer dat ‘Zomerhuis met zwembad’ uitkomt als opvolger van ‘Het diner’, aangezien het verhaal zelf zeker niet slecht is. Het blijft erg interessant je in het hoofd van huisarts Marc Schlosser te begeven. Het gegeven dat je al vanaf het begin weet dat hij verantwoordelijk is voor de dood van een van zijn patiënten, maakt het juist een goed boek. Het omgekeerde principe van een thriller dus, waardoor de spanning echter niet afneemt, maar juist groeit. Je wil verder lezen, je wil het begrijpen, je wil weten wat er gebeurt is.

Hoe het afloopt weet je dus grotendeels al, een gegeven. Dus ook dit boek is een pagetwister (is daar al eens een goede Nederlandse vertaling voor bedacht) van jewelste. Ook dit boek verdient de lof en de verkoopcijfers van zijn voorganger.

De tragiek van een bestsellerauteur is dat dat dus nooit gebeurt. Het boek zal altijd vergeleken worden met het vorige. Het boek zal nooit op zichzelf beoordeeld worden. Jammer. Al geloof ik dat Koch realistisch genoeg is om te weten dat het gebeurt, maar zich er niet door uit het veld zal laten slaan.

En nu de opvolger er is, mag het volgende boek, verlost van alle druk, weer briljant worden. Neem er de tijd voor, dat is het voordeel van een bestseller. Je hoeft niet perse meer. Ik hoop op een totaal ander boek, wetende dat hij dat in zich heeft, niet deel drie in een serie die gaandeweg steeds minder interessant wordt.

Citaat: “Patienten verwarren tijd met aandacht. Ze denken dat ik ze meer aandacht geef dan andere huisartsen. Maar ik geef ze alleen maar meer tijd. Wat ik moet weten heb ik na één minuut gezien. De overige negentien minuten vul ik met aandacht. Met de illusie van aandacht, kan ik beter zeggen. Ik stel gewone vragen.” (p.5)

Nummer: 14-001
Titel: Zomerhuis met zwembad
Auteur: Herman Koch
Taal: Nederlands
Jaar: 2011
# Pagina’s: 381
Categorie: Fictie
ISBN: 978-90-414-2426-6

Meer Koch door Gerbie.nl:
Het Diner
Dingetje
Odessa Star

Recensies Zomerhuis:
Parool
Recensieweb
Vrij Nederland
Trouw