Tags

, , , ,

Nummer  202
Artiest  Public Image Ltd.
Titel  This is not a lovesong
Jaar  1983
Wikipedia  This is not a love song
Website  Pil Official
Tekst  MetroLyrics

John Lydon, of Johnny Rotten, was de grote man in the Sex Pistols. Zijn eerste band na het uiteenvallen van de punkband was P.I.L. Postpunk werd het genoemd. Ik herinner me goed dat ik het nummer hoorde. Voor mij was het punk, omdat ik punk niet bewust had meegemaakt. Dit was bewust provoceren, een heel nummer dezelfde zin. Een zin tekst.

Niet dat ik goed had geluisterd, de tekst is uitgebreider dan dit, maar voor je gevoel gaat het om dat ene zinnetje. En dat zinnetje dan heel vaak, heel hard zingen. Dit was anders dan wat er verder op de radio was, wat er in de hitlijsten stond en toch was het ook te zien bij Toppop, kwam het ook de Top 40 binnen.

En zoals de Tröckener Kecks bijna twee decennia later een nummer schreven ‘Ik denk nooit meer aan jou‘, waarin ze dat zo vaak herhaalden dat je wist dat het tegenovergestelde bedoeld werd, zo keek ik toen ook terug naar ‘This is not a love song’, misschien was het stiekem toch wel een liefdesliedje. Waarom zou je anders zo vaak ontkennen. Waarom zou je anders obsessief die ene regel keer op keer herhalen.

En eigenlijk is dat juist mooier dan de zoetsappige doorgeproduceerde liefdesliedjes die normaal gesproken de hitlijsten bevolken. Dit komt echt aan. Dit komt van diep. Alleen al daarom is dit een nummer om nooit te vergeten. Want het is geen liefdesliedje…

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212