Tags

, ,

Nummer  204
Artiest  Philip Lynott
Titel  Old town
Jaar  1982
Wikipedia  Old town
Website  thinlizzy.org
Tekst  LyricWikia

Een halfbloed kan in Ierland al snel ‘black’ worden genoemd. Niet als scheldwoord, Ieren zijn muzikaal, Phil Lynott kreeg dat van beide kanten dus mee, zwart was dus positief. Guyaanse vader, Ierse moeder. Geboren in Engeland, opgegroeid in Dublin.

De meeste muziekliefhebbers kennen hem van Thin Lizzy, daarvoor ben ik net te jong. Maar dit nummer kwam uit toen ik 12 was, een leeftijd dat je net begint te luisteren langs de hitlijst heen. Mooi nummer, leuke clip in het hartje van Dublin.

Thin Lizzy heeft het nooit gehaald bij mij, al is hun Whiskey in the Jar uit 1973 natuurlijk een onvervalste klassieker. Ik kan me geen schoolfeestoptocht herinneren waarin de Rellie het nummer niet speelde.

Een paar jaar nadat ik hem ontdekte, was het verhaal van Lynott al ten einde. Drank en drugs, ik weet niet in welke volgorde, resulteerden in hartfalen. Elf dagen later was zijn leven ten einde, slechts 36 jaar. Voor de relatief jonge leeftijd heeft hij toch flink wat mooie muziek achtergelaten.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212