Tags

, , , , , , , , ,

14-029aJose Moraes dos Santos Neto – Visao do jogo

Op vakantie wandel ik altijd even een boekhandel binnen. Soms lang, soms wat korter, afhankelijk van het aanbod, maar ook natuurlijk van de taal van het land. In Brazilië negen jaar geleden zagen we niet zo veel boekhandels, daarbij is Portugees een taal die ik niet beheers. Daarentegen heb ik een behoorlijk kast met voetbalboeken en als je dan in het land bent waar voetbal als religie geldt, dan kun je dat niet negeren.

Een mooi boekje met oude foto’s, ik trok het natuurlijk uit de kast toen ik tijdens het WK een mooi boekje zocht. Mijn intentie was om het even heerlijk door te bladeren, te genieten van prachtige zwart-wit foto’s van een eeuw geleden. Maar nieuwsgierig als ik ben, probeerde ik het toch ook te lezen. En ik verbaasde mezelf door meer te begrijpen dan ik dacht. Niet zo heel gek natuurlijk, geschreven Portugees lijkt redelijk veel op Spaans. En voor ik het wist, las ik elke avond een paar bladzijden over het ontstaan van het voetbal in Brazilië. De nuance ging natuurlijk langs me heen, maar een globaal beeld kreeg ik weel, zeker ook vanwege de vele foto’s in dit boek.

Wat ik niet helemaal duidelijk kreeg was of voetbal in Sao Paolo begon, of dat de schrijver uit die stad kwam en daardoor automatisch de nadruk legde op de geschiedenis van het spelletje in de tweede stad van het land. Al geloof ik dat qua inwonersaantal en economisch belang die stad Rio de Janeiro allang voorbij is. Als in vele landen is de invloed van Engelse zeevaarders, predikanten en onderwijzers groot geweest. Ook het bezoek van Engelse clubs in het begin van de twintigste eeuw was belangrijk.

Pas laat in het boek kwam Arthur Friedenreich voorbij, de eerste naam die ik kende. Het einde is vrij abrupt, na 1914 stopt het verhaal. Of dit het eerste deel (1882-1914) is van een serie is mij niet duidelijk geworden. Wel dat ik een interessant boek had doorgeworsteld, met vele foto’s die een mooi tijdbeeld gaven.

Citaat: “No 2-3-5, os dois defendores marcavam os avantes das pontas direita e esquerda, e os tres medios marcavam os outros tres avantes, enquanto os dois armadores, o centroavante e os pontas nao exerciam grande tarefa defensiva. Quando muito, cabia aos armadores apenas retardar o progressao de bola do oponente.” (p.81)


Nummer: 14-029
Titel: Visao de jogo, primordios do futebol no brasil
Auteur: Jose Moraes dos Santos Neto
Taal: Portugees (BR)
Jaar: 2002
# Pagina’s: 120 (4930)
Categorie: Voetbal
ISBN: 85-7503-125-2

Gerbie’s WK-blog, deel 36