Tags

, , , , , , ,

Nederland mag vanavond voor de vijfde keer in actie komen. Voor het eerst sinds de wedstrijd tegen Australië is het weer favoriet. Als voetballiefhebber heb ik het lastig dit WK. Ik zal meteen toegeven dat ik helemaal niets met Oranjefans heb. Ik begrijp Tom Bodde goed, al zal ik nooit zoals hij speciaal op reis gaan voor een wedstrijd in de derde divisie van Polen.

IMG_1583Vorige maand zat ik voor het eerst in een stadion naar het Nederlands elftal te kijken. Het verhaal waarom zal ik u besparen. Ik heb me verbaasd over vele zogenaamde fans. Op hoorafstand hoorde ik vele vragen waaruit ik kon concluderen dat de steller met moeite vijf spelers van Oranje kon opnoemen. Prima, maar waarom zit je dan toch in het stadion? En vooral: Waarom heb je dat Heinekenshirt aan en die AH monstertjes er op geplakt? Of een opblaaswindmolen op je hoofd? Of zelfs een bos wortels? Ik snap mensen niet die beroemdheid ontlenen aan het supporter van Oranje zijn (deze en deze). Ik vind ook niet dat voetballers verplichtingen hebben naar de supporters. Marcel van Roosmalen werd ooit bijna het vak uitgejaagd toen hij een oefenwedstrijd van het Nederlands elftal durfde te bezoeken zonder enig oranje kledingstuk.

Ook ben ik geen fan van de speelstijl. Ik geniet van Colombia en Algerije, van Mexico en Costa Rica. Lekker aanvallen, de tegenstander overrompelen. Ik zie liever Barcelona dan Chelsea. Liever Dortmund dan Real. Liever met mooi voetbal er uit in de kwartfinale dan met slecht voetbal de finale verliezen. Liever WK 1998 dan WK 2010.

Toch ben ik realist genoeg om te weten dat het in topvoetbal gaat om resultaat, niet om het vermaken van het publiek. Dat Van Gaal de opstelling maakt die zijn beste spelers laat uitblinken. Ik vind het bereiken van de kwartfinale vooral zijn prestatie.

Nationalisme en chauvinisme zijn mij vreemd. Ik ben soms trots op mijn land, maar minstens zo vaak niet. Ik weet dat er 190 landen op deze aardbol zijn waar het leven slechter is. Maar dat verplicht mij toch niet om blind achter 11 jongens aan te lopen die een zelfde paspoort hebben? Ik vond het prima dat Spanje won in 2010. Ze verdienden het.

Twijfel. Ben ik voor Oranje of voor de teams die ik leuk vind spelen? Ben ik blij als Nederland wordt uitgeschakeld, zodat ik mijn focus volledig kan verleggen op de Tour de France? Vind ik het leuk als Nederland ver komt, terwijl ik Robben een eikel vind? Twijfels. Waarom kijk ik liever alleen, maar zit ik vanavond toch weer met een groep de wedstrijd te kijken? Waarom is Daley Blind sympathieker dan zijn vader? Waarom ben ik de enige die Dirk Kuyt niet zo bijzonder vond tegen Mexico? Waarom is dit WK zo veel leuker dan WK’s die ik me kan herinneren? Waarom blijf ik zitten voor Algerije tegen Zuid Korea, terwijl ik de volgende dag naar mijn werk moet? Waarom snap ik mensen in een Roy Donders juichpak niet, maar vind ik het schattig wanneer mijn dochter een vlag op haar wang wil? Twijfel. Gun ik het Messi? De Duitsers? Of hoop ik op Colombia? Twijfel.

Gerbie’s WK-blog, deel 33