Tags

, , , , , , ,

In het midden van de Amazone ligt een stad met bijna twee miljoen inwoners. Je kunt er komen door de lucht. Je kunt over de Amazone varen. Maar over land is de stad onbereikbaar.

Manaus is een lelijke stad. Nergens in Brazilië heb ik me ongemakkelijk gevoeld. Niet in Salvador waar vele Nederlandse voetbalsupporters werden beroofd. Niet ’s avonds laat in Rio de Janeiro. Niet op busstations, niet op stranden. Zelfs niet in de favela’s. Maar midden op de avond na het eten, terug naar een slecht pension in Manaus keek ik toch continu om me heen.

309, Manuas, theaterRondlopend door de stad zag ik waarom iedereen zo snel mogelijk weg wil. Het regenwoud in of met de boot naar de kust. Maar zeker niet in de stad blijven. Slechts een enkel gebouw trok de aandacht, een opera, niet wat je verwacht van een lelijke stad in de jungle.

En nu dus de Arena da Amazonia. Een stadion voor vier wedstrijden. De lokale club speelt op het vierde niveau. Mochten zij er gaan spelen na de zomer, dan zal het er regelmatig galmen. Maar de FIFA wil voetbal in het hele land, dus wordt er gevoetbald in heel het land. 206 miljoen euro heeft het gekost. Dat is meer dan 51 miljoen per wedstrijd. Meer dan een half miljoen euro per minuut. 1,8 miljoen per speler die er op het veld mag staan. Als er tenminste drie keer per wedstrijd gewisseld wordt. Om het kostendekkend te krijgen zou elke toeschouwer 1.162,27 euro moeten betalen voor het kaartje. Als het vier keer uitverkocht raakt tenminste.

Vandaag de laatste wedstrijd in Manaus. Daarna wacht de vergetelheid.

Gerbie’s WK-blog, deel 21

