Tags

, , , , , ,

Vorige week kreeg ik een mailtje. Niets bijzonders, krijg ik er tientallen per dag van. Maar deze viel me op. Een nieuwe inschrijving bij Schoolbank.nl Kent u de site nog? Ooit extreem populair, iedereen wilde zijn oude klasgenoten opzoeken, oude liefdes, oude meesters en juffen. Toen moest je ineens betalen en keek bijna niemand er meer op.

Degene die zich inschreef en op dezelfde middelbare school zat, was vorig jaar in het nieuws. Zijn familiebedrijf ging namelijk failliet. Papa had van een busbedrijf een touroperator gemaakt, maar kon de zaak niet loslaten. Julius was de nieuwe baas, maar het ging niet zo goed met de Oad, ze konden hun eigen personeel niet meer betalen, stekker er uit dus.

Schoolbank JuliusAl meer dan een decennium kwam ik er als stagebegeleider, ik kende er vrij veel personeel. Zijn vader sprak ik wel eens, maar Julius zag ik nooit. Ik denk ook niet dat hij mij kent, dat hij op Schoolbank naar mij zocht. Ik vind het jammer dat een mooi bedrijf niet meer bestaat.

Maar toch vond ik het berichtje vreemd. Vorig jaar, toen de Nederlandse pers en de hele reisbranche hem wilde spreken, ging hij op wereldreis. Die reis begon in Dubai. Ik gok dat hij niet zoals ik een decennium eerder met een rugzak op pad ging en van een extreem laag budget moest leven. Terwijl velen nog geld van zijn bedrijf moesten krijgen, vele families geen inkomstenbron meer hadden, ging hij naar een extreem luxe bestemming.

Kwam bij mij toch over als lekker puh. Een trap na. Een scheet in je gezicht. Jullie (de bank, zijn personeel, de pers, de hele wereld) hebben mij mijn bedrijf afgenomen, maar ik ga lekker op reis. Sinds het faillissement is het enige geluid klagen over de Rabobank geweest. Enige zelfreflectie zag ik nog nergens. De wereld gaat verder, maar de directeur doet even niet mee.

Ik gun iedereen een beter inkomen dan mij zelf. Iedereen mag reizen (juist reizen!), maar ik vond het signaal niet zo heel slim. Zo werd hij ook door velen in en om de branche omschreven trouwens: niet zo heel slim. Ik ben wel benieuwd waarom hij zich nu nog inschreef op Schoolbank. Wie zou hij zoeken? Was hij zo druk het afgelopen decennium dat hij geen tijd zich in te schrijven en lukt het hem nu eindelijk wel?

Benieuwd wat hij met de rest van zijn leven gaat doen. Hij moet nog meer dan een kwart eeuw tot zijn AOW…