Tags

, ,

Nummer  209
Artiest  Gary Glitter
Titel  Do you want to touch me?
Jaar  1973
Wikipedia  Do you want to touch me
Website  BBC Profile
Tekst  Sing 365

Soms blijkt een nummer jaren later erg fout. Toen een paar jaar geleden bekend werd dat zanger Gary Glitter was opgepakt in Vietnam, kreeg de titel een vervelende bijsmaak. Zou hij het hebben gezongen toen hij een tienjarig kind misbruikte? Je moet er niet aan denken.

Toch hoort het nummer in mijn lijst. Kunst (en muziek is kunst) moet je beoordelen op wat het is, niet op de persoon er achter. Ik was te jong toen het nummer uitkwam, maar oud genoeg om GlamRock te hebben meegemaakt. Gary Glitter was een van de sterren uit die periode. Glam werd nooit mijn muziekstijl, maar heeft wel enkele bijzondere artiesten voortgebracht.

Begin jaren tachtig begon ik met het ontdekken van echte muziek. Een van de bands waar ik meer van wilde leren kennen was The Alarm. Op de radio kwam een documentaire met livemuziek van die band. Het was al na mijn bedtijd, dus nam ik het stiekem op op een cassettebandje. Nu laat mijn geheugen mij in de steek, maar ergens op dat bandje (begin of eind) stond de volgende dag een nummer dat ik niet uit mijn hoofd kreeg. Het was niet van de band uit Wales. Ik luisterde naar het fragment, maar herkende het niet. Het ‘yeah, oh yeah’ van het refrein bleef hangen. In de tijd ver voor Shazam was het nog niet zo eenvoudig om achter de titel te komen.

Het bleek dus dit nummer te zijn. Zonder de daden van een kinderlokker goed te praten moet het dus een goed nummer zijn, anders blijft het niet hangen. Niet irritant zoals K3 of 2Unlimited liedjes. Niet zoals elk doorgeproduceerde nummer van de laatste twee decennia, maar gewoon mooi. Niet meer, niet minder.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212