Tags

, , , , , , , , ,

13-061Tom Bodde – Confetti, bier & staanplaatsen

Tijdens het schitterende evenement Ballen op de berg zat ik in de kleedkamer met Tom. Blogger, schrijver, reiziger, groundhopper. En van die laatste passie heeft hij zijn werk gemaakt. Jaloersmakend. Geweldig leven. Van stadion naar stadion, op zoek naar de authentieke voetbalbeleving. Dus geen voorgeregisseerde sfeeracties voor Bodde, maar een vervallen stadion met wat supporters die tegen beter weten in toch elke thuiswedstrijd weer komen, een teleurstelling verwachtend.

Het is een verslaving, grondhoppen. Hij heeft er een website van gemaakt en ondertussen ook meerdere boeken. In Wageningen kocht ik er twee (vergeten te laten signeren), dit is de eerste die ik las. Veertig verhalen over verschillende wedstrijden, her en der over de wereld. Ik herken een hoop. Als ik ergens ben, probeer ik een wedstrijdje mee te pikken. Volgens mij loop ik hetzelfde risico als Bodde, het blijft leuk iets nieuws te ontdekken.

Een duidelijk verschil is dat Bodde al snel besluit om speciale reizen te maken voor voetbalwedstrijden, iets wat ik bijna nooit heb gedaan. Daarentegen stuitte ik per ongeluk op onverwachte plekken (Blaufields Nicaragua!) op wedstrijden die je plannend nooit zou hebben bezocht. Mijn boek met verhalen staat gepland voor 2016, voor het eerst leg ik het zwart op wit vast, een beetje druk op mezelf is nooit verkeerd.

De verhalen in dit boek zijn zonder uitzondering enthousiast geschreven. Je krijgt al snel het gevoel dat je naast Bodde zit op een nog niet instortende tribune, tussen fanatiek zingende fans en genietend van een spectaculair degradatieduel. Dat is een kwaliteit. Het nadeel van al dat enthousiasme is dat het lastig wordt om je in te leven in de schrijver. Hoe kun je vandaag je liefde verklaren voor een club, om een maand later een totaal andere club in je hart te sluiten? Waarom kun je niet soms gewoon zeggen dat het niveau waardeloos is, de fans onsympathiek of het stadion een bouwval waar de slopershamer meteen na de wedstrijd gewenst is? Waarom moeten er op elke bladzijde uitroeptekens?

En dan kom ik ook nog eens details tegen die niet kloppen. Marca en As zijn Madrileense sportkranten die nooit 14 pagina’s lovend over Barcelona zullen schrijven. En keek je vroeger echt pas ’s avonds naar de ZDF of net als ondergetekende en vele anderen naar de Sportschau van de ARD?

Ondanks die kritiek is het gewoon een mooi boek. Veertig voetbalwedstrijden in vele verschillende landen. Op hoog niveau, maar ook op veredeld amateurniveau. En altijd is er iets de moeite waard om over te schrijven. Stiekem ben ik gewoon jaloers dat hij niet alleen een prachtig boek heeft geschreven, maar ook nog eens dat het uitgebracht is, dat heb ik nog niet bereikt. En mijn jaloezie projecteren op zijn succes is niet terecht. Voor voetballiefhebbers is dit een aanrader, voor de tegenstanders van ‘modern football’, waar er gelukkig steeds meer van zijn.

Citaat: “Ik observeerde de mensen naast me en kon me voorstellen dat er tijdens de wedstrijd nog iemand met een hartaanval afgevoerd zou worden. In de 75e minuut maakte de arbiter het in de ogen van Fiorentina-aanhang weer helemaal goed, want hij gaf nu een strafschop cadeau aan de thuisclub. Ik lag in een deuk van het lachen. Dit sloeg werkelijk helemaal nergens op. Wellicht was hij gezwicht voor de intimidaties vanaf de tribunes.” (p.187)

Nummer: 13-061
Titel: Confetti, bier & staanplaatsen
Auteur: Tom Bodde
Taal: Nederlands
Jaar: 2008
# Pagina’s: 239 (10995)
Categorie: Voetbal
ISBN: 978-90-90225-524

Meer:
Ook in Zweden verkrijgbaar
Website Groundhopper
Boek-plus
Trots van het Noorden
Managers United