Tags

, , , , , , , ,

13-060Half 3 tijd voor voetbal! Nummer 2

Ooit kocht ik deel 1 en las een groot stuk tijdens Nederland – Japan in de kroeg. Sympathiek idee, maar tegelijk zag ik ook een overbodige actie, een Hard Gras-kloon die het niet haalde bij het origineel. Een schrijver die zelf een half boekje volschreef en daar wat anderen tussenpropte.

In Wageningen vorig jaar trof ik de schrijver, Ruud Doevendans. Iemand met het hart op de goede plaats, een echte voetballiefhebber. Hij had stapels bij zich van zijn serie, verkocht de oudere exemplaren voor weinig. Ik herkende een zielsverwant, schonk hem een exemplaar van GFC-uit dat bij mij op zolder stof lag te vergaren, kreeg in ruil nog wat korting op de toch al niet te hoge prijs voor oude uitgaven van Half 3.

Dit is dus deel twee uit de serie. Voorbijgaand aan de emotie kijkt Doevendans nog eens naar het WK 1974. Was Cruijff echt zo goed? De cijfers bevestigen het. In alle wedstrijden was Cruijff dominant. In alle, op een na. De finale. Niet een keer schoot de ster van het toernooi op doel. De wat als-vraag blijf open.

In datzelfde toernooi speelde Zaire mee. Niet echt een voetballand waar veel over bekend is. Juist daarom een interessant verhaal. Een vergelijkbare onbekendheid genoot Noord Korea acht jaar eerder. De ‘commies’ kwamen naar Engeland en moesten hun wedstrijden spelen in Middlesborough, waar zij in korte tijd de harten wonnen van de lokale bevolking. Nadat zij verrassend verder kwamen, reisden velen uit het noordoosten mee naar Liverpool voor de kwartfinale tegen Portugal. Mooie reconstructie.

Ik moet mijn mening toch iets bijstellen. Het is geen Hard Gras, maar ook voor Half 3 moet ruimte bestaan op de Nederlandse markt van voetbalboeken. Het is in ieder geval een genot om verhalen te lezen geschreven door liefhebbers, niet door iemand die door heeft dat een voetballer met een verhaal een boek in zich heeft dat na Gijp de volgende hype wordt.

Citaat: “Pak ziet de successen in een groter verband: ‘Het Engelse publiek sloot ons in zijn hart, en andersom deden wij hetzelfde. Ik heb geleerd dat in voetbal winnen niet het belangrijkste hoeft te zijn. Voetbal kan de betrekkingen tussen landen verbeteren en de vrede verspreiden.’ “ (p.109)

Nummer: 13-060
Titel: Half 3 tijd voor voetbal! Nummer 2
Auteur: Ruud Doevendans e.a.
Taal: Nederlands
Jaar: 2010
# Pagina’s: 112 (10756)
Categorie: Voetbal
ISBN: 978-90-79067-03-9

Meer:
Deel 1
Website