Tags

, , , , , ,

13-057Gijs Zandbergen & Jan Brouwer de Koning – Zeven meiden om verliefd op te worden

De uitgever, Thomas Rap, gaf ook de Nederlandse Sportbibliotheek uit. Prachtige boeken door verschillende schrijvers. Dit boek ziet er ook zo uit, al is er nergens een verwijzing naar die serie. Valkuil 1. Gijs Zandbergen is een sportjournalist waar ik in een grijs verleden wel eens contact mee heb gehad, zijn hart zit op de juiste plek. Hij schrijft mooi. Valkuil 2.

De stickers op de voorkant geven aan dat de prijs van dit boek van 20 gulden naar 5,50 werd bijgesteld. De tweede geeft aan dat ik er zelfs maar drie voor betaald heb. Valkuil 3. De titel is ook gekozen vanwege marketingredenen volgens mij. Als er op de voorkant ‘Zeven interviews met vrouwelijke sporters’ dan was dit boekje nooit uitgegeven. Valkuil 4.

Ik geloof meteen dat deze dames interessant zijn, dat er een verhaal in zit. Maar de titel is toch echt misleidend. Als je al begint met Elly van Hulst als eerste hoofdstuk, dan weet je meteen dat het niet klopt. Alle respect voor deze atlete die in Nederland jarenlang ver boven de rest uitstak en zelfs internationaal in de subtop zat, maar als ik aan sportvrouwen denk waar ik verliefd op zou kunnen worden, dan staat ze toch vrij laag op een vrij lange lijst. Over Ria Stalman is genoeg te zeggen, maar haar aantrekkingskracht is nooit een onderwerp van gesprek geweest.

De enige die eventueel aanspraak zou kunnen maken op de titel is Yvonne van Gennip. Al geloof ik nog steeds niet dat er een mannenblad heeft gebeld om een foto te maken met een nietje ter hoogte van haar navel. Maar haar uitstraling rond en na haar goldrush in Calgary was voor velen ongetwijfeld genoeg. Nu de inhoud. Zeven interviews. Prima. Goed? Best wel. Bijzonder? Mwoah. Meer overeenkomsten dan het geslacht van de geïnterviewden zie ik nauwelijks. Opzienbarende uitspraken ook eigenlijk niet. Daarmee valt het bestaansrecht van dit boekje ook weg. Had nooit uitgegeven hoeven worden dus.

Citaat: “De eerste maand na mijn carriere heb ik even het zwarte gat-gevoel gekend. Het was in november. Dagen dat het maar bleef regenen. Ik woonde in Katwijk waar ik me niet gelukkig voelde, omdat een vriendje, een druiloor, me in de steek had gelaten. Ik had ook nog niet zoveel omhanden, schreef eigenlijk alleen voor het Algemeen Dagblad en uitnodigingen om winkels te openen of lintjes door te knippen kwamen er niet.” (p.104)

Nummer: 13-057
Titel: Zeven meiden om verliefd op te worden
Auteur: Gijs Zandbergen & Jan Brouwer de Koning
Taal: Nederlands
Jaar: 1991
# Pagina’s: 144 (10102)
Categorie: Sport
ISBN: 90-6005-481-4

Meer:
Google books
Bol
De boekensalon
Literatuurplein
Verlangen naar de Giro