Tags

, , , , , ,

13-054Peter Buwalda – Bonita Avenue

Een debuut dat meteen een gigantische bestseller werd. Een boek over een stad waar ik de weg redelijk ken. Een dikke pil, heerlijk om in weg te duiken.

Pas bij de 25e druk hapte ik toe. Ik geef toe, rijkelijk laat. Hypes vind ik moeilijk in te schatten. Moet ik nu wel of niet meedoen? Harry Potter en Dan Brown heb ik dus nog steeds niet gelezen. Hans Fallada en Douglas Copeland wel. Vorig jaar op Crossing Border liep ik bijna letterlijk tegen Buwalda op. Hij was op weg naar boven, waar hij geïnterviewd zou worden. De hoeveelheid potentieel publiek deed me terugdeinzen. Even later zat ik in de grote zaal voor the Kyteman orchestra. Geen spijt van die keuze overigens.

Buwalda’s boek schafte ik wel aan. Afgelopen zomer waagde ik me er aan. En zoals dat hoort met een goed boek, dook ik er helemaal in. En juist daarom duurde het niet lang voordat ik er doorheen was. Sommige dunne boekjes gaan veel langer mee. Buwalda weet heel mooi feit en fictie te vermengen, ware literatuur, je blijft continu bedenken of het werkelijk zou kunnen gebeuren. En dat is helemaal niet relevant, het is namelijk gewoon een geweldig verhaal. Een aantal verhaallijnen lopen door elkaar. Maar ze kruizen elkaar ook weer, waardoor je verder moet gaan om te zien hoe de lijnen elkaar raken.

De details maken het boek mooi, zorgen ervoor dat je de hoofdpersonen echt goed leert kennen, leert begrijpen. Aan de andere kant verbaas ik me erover dat een schrijver die zoveel details kloppend heeft gemaakt, die jaren over dit boek heeft geschreven, een detail er in laat staan dat niet kan kloppen. Een postbode brengt geen VI naar iemand die slechts zijdelings geïnteresseerd is in voetbal. Maar goed, een geweldig verhaal afrekenen op een mislukt detail slaat nergens op, zal ik dus ook niet doen.

Het plot zie je aankomen. En dat is goed. Dat past bij het boek. Een verrassende wending op het eind past beter bij een thriller, niet bij een epos, waar deze vertelling dichter bij in de buurt komt. De hype was deze keer terecht. Dit is absoluut een meesterwerk, een aanrader, een boek dat iedereen gelezen moet hebben.

Citaat: “Het was waar. Jarenlang had hij de kluit belazerd. Zich als een lid van de ondergrondse in het judo bekwaamd, dat wil zeggen: iedereen wist er uiteindelijk van, zijn broers en zussen, zijn klasgenoten, de overburen, en uiteindelijk elke abonnee van het Delfts Katholiek Dagblad – behalve zijn vader.” (p.298)

Nummer: 13-054
Titel: Bonita Avenue
Auteur: Peter Buwalda
Taal: Nederlands
Jaar: 2010
# Pagina’s: 544 (9750)
Categorie: Literatuur
ISBN: 978-90-234-7570-5

Meer:
Wikipedia
Volkskrant
Radio 1 Hoorspel
Scholieren.com
DWDD over Bonita Avenue