Tags

, , , , , , , ,

SAM_3510

Bedelaars zijn voor veel mensen een reden voor ongemak. Je geweten wil wel eens opspelen, maar het liefst negeren we ze. Lopen er langs alsof ze er niet zitten. Deze heren hebben een betere oplossing: maak de mensen aan het lachen en alles komt goed. Zondag zag ik ze in Lissabon op straat zitten. Je mag als donateur zelf bepalen waar jouw bijdrage terecht komt. Op het middelste bordje staat dat ze tenminste eerlijk zijn. Dat klopt.

Nadat ik een bijdrage gaf, kreeg ik een kaartje met daarop het adres van hun site: LazyBeggars.com. Een foto leek me toepasselijk. Voordat ik mijn camera kon pakken, greep een van hen het bordje met de prijs voor een foto. Ik wilde mijn camera wegstoppen, maar hij gaf me te kennen dat ik ze rustig digitaal mocht vastleggen.

Bedelaars met een eigen site, we zijn duidelijk in de 21e eeuw beland. Ik heb in mijn leven veel geld weggegeven, vooral in arme landen. Maar zondag in Lissabon was duidelijk het best besteed. Lyndon en Jose hebben een mooie site en een mooi leven. Als ik op hun site zie dat ze al in vele steden in Spanje waren, ze zelf tegenkwam in Lissabon, concludeer ik dat ze het niet snel koud zullen hebben. Ze lijken me gelukkig. Benieuwd of iedereen met een ‘normale’ baan dat ook kan zeggen…

