Tags

, , , ,

Vaak denken media dat een infographic een toegevoegde waarde heeft voor de lezer. Zit ook wel wat in. Het breekt de tekst een beetje. Zorgt er voor dat de pagina er niet uitziet als een losse lap tekst. Soms een kleurtje.

Inhoudelijk valt het nog wel eens tegen. Kijk eens naar het volgende voorbeeld.
Airfares

Op het eerste gezicht een goede toevoeging aan het artikel. Het gaat over de prijzen van vluchten tijdens Thanksgiving, dus een rijtje voorbeelden maakt het een stuk duidelijker. Dan lees je goed. De gemiddelde prijs van een vlucht. Van waar is duidelijk. Naar waar niet. Sterker nog, het zegt dus helemaal niets. Is Portland de goedkoopste bestemming of zijn de mensen uit Portland het gelukkigst omdat ze het minste kunnen betalen?

Zijn alle vluchten van een bepaald vliegveld bij elkaar op geteld en daarna gemiddeld? Is dat een voordeel voor drukke vliegvelden als Chicago en Atlanta of juist voor de regionale vliegvelden van Philadelphia en Portland? Is er rekening gehouden met toeslagen, kortingen, prijsklassen, verschillende luchtvaartmaatschappijen? Een kaartje voor een vliegtuig zit vaak behoorlijk ingewikkeld in elkaar.

Of zijn er willekeurig wat vluchtprijzen bij elkaar gezet om het artikel te illustreren? Ik gok op het laatste.

Advertenties