Tags

, , , ,

Heleen van Royen - VulpenHeleen van Royen – Vulpen

Het begon als een column. Bij het boekenbal wordt Heleen door een bekende schrijver aangesproken. Hij wil haar wel een flink bedrag betalen als zij mee zou gaan naar een hotelkamer. Zij schrijft er over en noemt de schrijver ‘vulpen’.

Combineer een aantal van die columns, leg tussendoor wat uit en je hebt een kort verhaal. Ideaal voor de kroonjuweeltjes serie. Kaft er om, suggestieve foto op de voorkant (vulpen in de mond…) en je kunt het als boekje verkopen.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik dacht dat dit twee en een halve euro waard is. Wat had ik niet kunnen doen voor dat geld. Twee softijsjes, acht pakken huismerk spaghetti, een terrasbiertje, een actuele krant, half uurtje internet ergens in het buitenland. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik koos blijkbaar voor dit boek, kan me niet meer herinneren wanneer, zeker niet waarom.

Is dit dan slecht geschreven? Nee hoor, maar het is niet iets voor mij. Ondertussen verkoopt Van Royen miljoenen boeken, liggen haar titels bij de Kruidvat en Albert Heijn en weet zij zeker dat wat ze ook produceert, er een golf aan publiciteit volgt, waarna het boek automatisch tienduizenden verkoopt. Dan heb je kwaliteit. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het leuk moet vinden.

Een column is leuk. Een column met iets te raden voor het publiek zeker nog meer. Maar wanneer je de suggestie wekt dat het waar gebeurd is, daar dan een hele serie columns over schrijft en het dan nog eens uitmelkt via een boekje als dit, dan heb ik daar weinig sympathie voor. Kort gezegd: zeg nee of doe mee en speel de hoer, maar val de lezer er niet mee lastig.

Citaat: “750 euro is al gauw een half jaartje Botox. Ik ben toch die vrije, blije, seksueel bevrijde westerse dame? Hier draai ik mijn hand toch niet voor om, dit is kinderspel, types als Vulpen, kom op, die lust ik toch rauw?” (p.28)

Nummer: 12-035
Titel: Vulpen
Auteur: Heleen van Royen
Taal: Nederlands
Jaar: 2010
# Pagina’s: 45
Categorie: Fictie
ISBN: 978-90-499-5142-9

Meer:
Goodreads
CQC

