Tags

, , ,

Nog niet zo lang geleden schreef ik over het marketingconcept Suzanne Vermeer. Mijn ergernis ging vooral over de schaamteloze marketingtruc waar vele lezers intrapten, die vele anderen niet interesseerde. Mijn conclusie was dat ik niemand een voortijdige dood gun, ook de heer Goeken niet, maar dat ik blij was dat het concept niet meer bestond.

En toen las ik dit stukje laatst in de krant:

Bron: Volkskrant boekenbijlage

Ik schrok. Dit was toch wel heel erg cynisch. Sommige kinderboeken (Bob Evers en Suske en Wiske schieten me zo te binnen) werden door andere schrijvers overgenomen. Maar dat het concept zo belangrijk is dat het niet eens meer uitmaakt wie het schrijft, daar was ik niet eens opgekomen. Sterker nog, nu het weer niet bekend wordt, durf ik er geld op te zetten dat er meerdere schrijvers mee bezig zijn. Een groepje voor de komende zomer, daarvoor is binnenkort een deadline, anders ligt die niet op tijd klaar. Een ander is vast begonnen met het winterboek. De uitgever weet dat het toch wel verkoopt. Suzanne Vermeer is geen schrijver, het is een product.

De boekenliefhebber in mij huilt.

Advertenties