Tags

,

Ook ik ben geen heilig boontje. Ik rij zonder winterbanden in de sneeuw. Maar ik erger me steeds vaker aan medeweggebruikers die asociaal gedrag vertonen en daar mee wegkomen. U kent het allemaal. Slingerend rijden omdat je geen hands free hebt. Inhalen waar het echt niet kan. Parkeren waar velen er last van hebben. Tijd voor actie. De rijdende rechter begint daarmee, rapporteert over asociale weggebruikers en bedenkt een alternatieve straf. Een officiële straf zal er wel niet inzitten.

Photobucket


Datum: 22-12-2011

Tijd: 16.00 uur

Plaats: A1, Oosten des landes

Dader: Grote vrachtwagen met aanhanger van de Duitse firma Döpke (H – D4054)

Situatie:
Er staan borden naast de weg die op deze drukke tweebaansweg vrachtwagens er op wijzen, dat zij niet op ieder tijdstip van de dag mogen inhalen.

Dat bord vertelt ons weggebruikers dat tijdens de spits, ’s ochtends van 6 tot 10 en ’s middags van 15 tot 19 uur vrachtwagens niet mogen inhalen. De tweebaansweg is te druk om dat toe te staan.

Al kilometers schiet het niet op. Ik rij links omdat ik snel naar huis wil, maar ik haal nog geen honderd. Iemand moet de weg blokkeren. Minuten gaan voorbij, de autobaan heeft veel weg van een provinciale weg.

Eindelijk begint het een beetje te rijden, al snel zie ik de oorzaak. Een Duitse vrachtwagen met een analfabeet aan het stuur die dus rustig met 90 km/u aan het inhalen was op een tijdstip waarop hij niet mag inhalen.

De naam van de firma doet me wel glimlachen. In het Twents is er een ziekte naar die naam genoemd. Niet een erge, wel een grappige. Ik zal hem hier niet herhalen, de grap is erg flauw.

Straf: Inburgeringscursus volgen inclusief verplichte taaltoets en daarna je groot rijbewijs opnieuw halen voordat je ooit maar weer achter het stuur van een vrachtwagen gaat zitten.