Tags

, , , , ,

Odessa StarHerman Koch – Odessa star

De eerste boeken van Koch las ik met veel plezier. Vooral ‘Red mij Maria Montanelli’ kan ik mij herinneren als goed en grappig. Toch volgde er toen een decennium waarin ik zijn boeken wel aanschafte, maar blijkbaar niet las. Waarom snap ik zelf ook niet. Zijn boeken tot dat moment waren allemaal de moeite waard, zijn columns las ik met plezier, Jiskefet was een van mijn favoriete programma’s.

En toen kwam Het Diner, een echte bestseller. Het boek dat op feestjes werd aangeprezen, het boek dat je gelezen moest hebben. Ook ik vond het een leuk boek, maar zeker niet zijn beste. Gelukkig stonden er in mijn kast nog een aantal ongelezen boeken van Koch. Odessa Star was er daar dus een van.

Het verhaal loopt ook als een trein, je zit er snel in, het kost moeite om het boek neer te leggen. Fred Moorman, de hoofdfiguur, is druk bezig een leven op te bouwen in Nederland, na terugkeer uit Curacao. Een nieuwe vriendenkring moet daar onderdeel van zijn en oud-klasgenoot Max G. speelt daar dan een prominente rol in.

Fred heeft moeite met zijn leven, terwijl Max overduidelijk het gemaakt heeft. Hoe dat is een beetje onduidelijk, al zijn er genoeg aanwijzingen dat niet alles op een geheel legale manier gebeurde. Toch zoekt Fred op bijna kinderlijke wijze aansluiting bij Max, wat onherroepelijk gevolgen heeft voor zijn eigen leven.

Het lijkt er op dat Koch met Odessa Star heeft willen aansluiten bij de ophef rondom de criminele afrekeningen van een tijdje terug, vooral in en om onze hoofdstad. Topcriminelen werden beroemdheden, ze gingen om met de society van het land, maar werden ook continu achtervolgd door de dreiging van afrekeningen. De sfeer van dit boek is bepaald door die tegenstelling. De glamour tegenover het simpele gegeven dat een mensenleven weinig kost.

Daarmee is het boek ook oppervlakkiger dan veel van zijn andere boeken. Het verhaal wordt voorspelbaar. Misschien is dat juist ook wel de bedoeling van Koch geweest, dat durf ik niet te zeggen. Het gaf mij aan het eind van het boek wel het gevoel ‘is dit nu alles?’, wat toch jammer is als je een boek uit hebt. Sterker nog, erg jammer omdat het ondanks die twijfel wel een leuk verhaal was om te lezen

Citaat: “Ik was van zender verwisseld, en zag mensen die ergens op een trottoir bloemen neerlegden en waxinelichtjes aanstaken, waarschijnlijk weer voor een slachtoffer van ‘zinloos geweld’. Zou het niet veel meer bevrediging schenken, zo vroeg ik me af, om naar de woning van de familie van de dader te trekken en daar de ruiten in te gooien, en er vervolgens bijvoorbeeld brand te stichten; zou dat laatste als signaal aan de plegers van ‘zinloos geweld’ niet veel duidelijker overkomen, en zou het misschien een bijdrage kunnen leveren om meer gevallen van ‘zinloos geweld’ in de toekomst te voorkomen?” (blz. 130/131)

Nummer: 11-019
Titel: Odessa star
Auteur: Herman Koch
Taal: Nederlands
Jaar: 2003
# Pagina’s: 304 (6077)
Categorie: Fictie
ISBN: 90-467-0312-6

Meer:
Het Diner
Dingetje
Boeken.blogo.nl over Odessa star
Herman over boeken over Odessa star
Scholieren.com over Odessa star

