Tags

, , , ,

Vandaag post van de NS. Ik had namelijk vrijdag een poging gedaan om een profiel aan te maken op hun site. Dat heb ik ondertussen de laatste jaren al bij tientallen sites gedaan, soms gaat dat meteen, soms krijg je een bevestigingsmail. Langer dan 5 minuten hoef je nooit te wachten. Alleen bij de NS moet dat per snailmail. En omdat zowel de NS als de PTT geprivatiseerd zijn, duurt dat meerdere dagen. Ik had nog overwogen een ‘oude’ kortingskaart te kopen, dat kon nog in juli. Nu niet meer. En met een nieuwe kortingskaart mag je de middagspits ook niet meer in. Heb ik dus niets aan. Dank je NS.

Ook zal ik binnenkort een keer een OV-chipkaart moeten aanschaffen. Daar kan ik me ook al op verheugen. Gebruikersgemak staat voorop. Hoe ziet een dagje met de trein naar het werk er dan uit? Handeling 1: Inchecken op vertrekstation. 2. Uitchecken bij Syntus op overstapstation. 3. Inchecken bij de NS op datzelfde station. Meestal moet ik overigens rennen om de aansluiting te halen, twee extra handelingen zouden wel eens funest kunnen zijn, maar goed, daar zeuren we maar niet over. 4. Uitchecken op het aankomststation. ’s Middags weer vier keer, in totaal acht handelingen dus. En dat allemaal voor het luttele bedrag van nog geen elf euro.

Naar het werk is het iets van 18km, in totaal 36km dus. Daarvoor kun je niet met de trein reizen, hoe graag ik de trein ook pak. Maar het meest stoort me nog dat ik straks acht handelingen moet doen, terwijl ik voorheen voor het instappen een kaartje kocht en daarmee klaar was. Hoezo vooruitgang?

Zo lang de overheid het niet voor elkaar krijgt alle private vervoerders een gezamenlijk systeem op te leggen, moet je of de privatisering terugdraaien (mijn stem heeft de overheid) of gewoon de ouderwetse kaartjes blijven verkopen. Want het openbaar vervoer is niet alleen een duur alternatief voor de auto, het wordt ook nog eens een lastig en omslachtig alternatief. De kans dat men de bolide een keer laat staan of zelfs wegdoet wordt op deze manier niet echt groter. En ondertussen slippen de wegen dicht en denken sommige politici dat het helpt om er een strookje asfalt naast te leggen..

Advertenties