Tags

, , ,

VVVKort geleden kreeg ik te horen hoe de VVV voortaan wil gaan werken. Hoe moeten de informatiemedewerksters van de toekomst opgeleid gaan worden? Een prachtig filmpje gemaakt in Vlaanderen geeft aan hoe dat er uit gaat zien. GPS en Sociale media worden belangrijker, de dame aan de balie die wacht op een klant met een vraag moet verdwijnen. Een database kunnen vullen en gebruiken is belangrijker.

Een week later zie ik een geweldig praktijkvoorbeeld. Bij de lokale VVV komt een ouder echtpaar binnen. De medewerkster is ook de jongste niet meer. Al snel ging het gesprek over een fietswinkel die er in 1958 al niet meer was, sinterklaasvieringen van zestig jaar geleden en de verschillende begraafplaatsen van het dorp en het dorp er naast. Een terras aan het Twentekanaal en diverse families werden besproken. Onnavolgbaar voor wie dan ook, kwamen er namen van gezamenlijke kennissen over de balie, terwijl de bezoekers al decennia niet meer waren geweest in het dorp.

Ondanks een marginale omzet (2 euro voor een plattegrond) gingen deze klanten erg tevreden weer naar buiten, op weg naar de verschillende begraafplaatsen waar ze voorouders zochten.

Gooi Google, Twitter en een goede toeristische opleiding bij elkaar en nog had een net afgestudeerde informatiemedewerkster niet de helft geweten wat er gevraagd werd. De student van de toekomst wordt anders opgeleid, maar levenservaring en gezonde nieuwsgierigheid kan geen school ze geven. De ouderwetse baliemedewerkster die zelfs zonder onkostenvergoeding de lokale VVV uit de brand helpt, is nog lang niet uitgestorven.

 

Vandaag wordt deze vvv-informatiemedewerkster 65. Gefeliciteerd mama!

Advertenties